onsdag, 2 september, 2009 | 13:08
Expressen säljer länkar helt öppet
Köpta länkar är någonting som Google sedan länge tycker är fel och slår till mot, speciellt utomlands – men som jag rapporterat tidigare om finns det flera exempel på hur det sker även i Sverige.
Så här säger Google officiellt om köpta länkar:
”Att köpa eller sälja länkar som vidarebefordrar PageRank strider mot Googles riktlinjer för webbansvariga och kan ha en negativ inverkan på webbplatsens rankning i sökresultaten.”
Jag har inga principiella problem med att någon väljer att köpa länkar om man står för det. Googles regler är inte lag och i den knivskarpa konkurrensen gäller det att vinna mot sina konkurrenter.
Däremot får man stå sitt kast och skylla sig själv om då blir bestraffad/utkastad av Google. Börjar någon då böla och säga att Google är onda och har fel och man visst jobbar sååå rätt – då förtjänar man kritik.
Nog sagt om det. Nu åter till någonting som säkerligen många inom vår bransch och som jobbar med SEO vet om men inte allmänheten känner till. Nämligen exempel på hur nyhetssajter och tidningar ägnar sig åt länkförsäljning.

Ja, du hörde rätt. Expressen säljer öppet länkar, länkar som i princip enbart finns till för att öka synligheten i sökmotorer. Det är inte direkt hemligt utan tämligen offentligt i form av text-annonser utan nofollow under Expressen.se/poker där de väljer att kalla det för ”pokerguide”.
Som in kan se till höger är det härliga länkar från en kraftfull sida dessutom med kringliggande text. Riktigt bra länkar som enkelt kan shoppas för den som önskar få lite mer länkjuice.
Men de viktiga frågorna riktar jag till Expressen:
- Varför väljer ni att var med i länkekonomin?
- Varför är inte dessa länkar satta med ”nofollow”?
- Vill ni verkligen riskera eventuellt straff från Google?
Det här är inga irrelevanta frågor för det har hänt tidigare med tidningar som Daily Standford och Economist som under en period åkte på straff från Google och dessutom omskrevs detta ganska flitigt på nischade sajter och i bloggosfären. Jag har inga problem om Expressen står för att de säljer dessa länkar, men det skulle nog vara första svenska nyhetssajt som står för det i så fall.
Sist men inte minst en öppen fråga till Google: Ni verkar lägga ned väldigt mycket tid på att försöka kasta ut kartsajter som Ted Valentins olika, men när det gäller öppen länkförsäljning på Expressen.se – vad gör ni åt det?
Som bonus avslutar jag med den episka bilden där Ted Valentin fick pryda Expressens startsida:

P.S. Till alla er länkköpare som läser detta, se detta blogginlägg även som ett tips att köpa länkar direkt på Expressen Poker – om en vecka kanske de inte ger effekt längre
– Se uppdateringen nedan, det gick lite fortare än en vecka.
[Uppdatering 3/9] För ett tag sedan gick chefredaktören på Expressen.se, Thomas Mattsson, ut med att det kommer sättas nofollow på alla dessa länkar. Jag kan inte se någonting just nu, men det kan ta ett tag innan det rullas igenom vad jag hört.

[Uppdatering: 3/9, 20:32] Nu ser jag att nofollow är satt på samtliga länkar, både under Poker-avdelningen samt under Motor-avdelningen.
Jag måste säga att Expressen agerar sjukt snabbt och Thomas Mattsson har även skrivit om det på chefredaktörbloggen: ”Kritik mot annonslänkar på Twitter fick oss att agera”. Några citat:
Här handlade det om länkar på Expressen.se som sålts av ett externt säljbolag, och flera artikelkommentarer på en kritisk blogg konstaterade att Expressen.se nog inte hade illa uppsåt. Men skadan var ändå skedd, det uppmanades bland annat till att man skulle anmäla Expressen.se till Google. Kritiken spred sig snabbt också till Twitter.
Jag ska villigt erkänna att vi inte riktigt förstått frågan tidigare, men vi agerade snabbt och lade till ”nofollow”.
Det är alltid härlig att veta att Expressen läser min blogg, varmt välkomna
Ev. liknande inlägg:
- Flash kan ibland vara helt fantastiskt – Hudson Hotel NYC visar hur!
- 10 anledningar varför sajter helt byggda i Flash oftast suger
- YouTube statistik öppet hos Mathias Sundins kampanjvideo
- Googles förändrade relation till nofollow
- Compricer is back!















35 kommentarer
september 2nd, 2009 at 13:42
Väljer att svara på detta anonymt då vi är ett företag som (fortfarande) köper länkar av Expressen.
I februari i år uppmärksammade jag att de länkar vi köpt (via marknadsavdelningen) på Expressen ej innehåller nofollow varpå jag ringde till Expressen och bad dem lägga till det på direkten. Deras svar var att det inte gick utan vi var tvungna att byta kampanj (med alla problem de innebär) samt något annat dravel som jag inte minns nu.
De påpekade dock att detta var uppskattat av deras övriga länk-köpare så de hade inga planer på att lägga till nofollow oavsett vilken s.k kampanj man valde att köpa.
Resultatet blev att vi lät vår befintliga kampanj fortgå. Jag har sedan pratat med andra om detta (ej namngivet SEO-företag) och vad de sa var att Google lät Expressens länkar utan nofollow falla mellan stolarna eftersom Expressen har så hög Pagerank (vilket jag dock betvivlar).
Nåväl, där har ni min erfarenhet angående detta.
september 2nd, 2009 at 13:47
Dags för en diskussion om svenska mediers länksäljande alltså. För Expressen är alls inte ensamma om detta. Långt ifrån.
Troligen kommer debatten även att komma att handla om att medierna har all rätt att länka som de vill från sina sajter. Och det har de ju.
Men det man ska komma ihåg är att Google förstås har precis lika stor rätt att lyfta ut de länksäljande sajterna ur sitt index.
Frågan är nu om det kommer att ske. Idag har http://www.expressen.se/poker, http://www.kvp.se/poker och http://www.gt.se/poker alla PR5. Håll ögonen på den siffran.
september 2nd, 2009 at 13:50
Det är väldigt liten risk för Expressen att göra det. Vad jag har hört får de endast 5% av sin trafik från sökmotorer. Det är nog den ena anledningen. Den andra är att de som säljer dessa länkar inte förstår vad det innebär. Ett ord som länkjuice för dem är rena grekiskan.
september 2nd, 2009 at 14:03
Helt rätt Nikke!
Sedan vill jag påpeka att det finns fler exempel än just dessa och givetvis gäller det här även på GT & KvP, men jag tog just eftersom det är ett väldigt tydligt exempel på länkförsäljning.
september 2nd, 2009 at 14:27
Andreas: Var får du siffran 5% ifrån? Låter extremt lågt och så dåliga siffror från sök har jag aldrig sett. I vilket fall som helst är 5% väldigt mycket med tanke på vilken trafik Expressen har.
september 2nd, 2009 at 15:04
Det jag tror man behöver nyansera diskussionen med är två saker
1. Google webmaster guidelines är google moral, inte expressens
2. Expressen beter sig inte konstigare än många seriösa bloggare som också säljer länkar, både medvetet och omedvetet. Ett enkelt sätt att se det är att kolla backlinksen på ciao.se
Är det rätt eller fel, ja, moral är inte ett begrepp som är detsamma för alla. En sak kan vi dock säga, Expressen säljer de länkarna aldeles för billigt.
Du kan se det på om du kollar de Casino länkarna på expressen, sedan Googlar ni ”casino”. Det fungerar
september 2nd, 2009 at 15:59
Jag uppmanar alla att anmäla detta till Google. Sätt igång!
http://www.google.com/contact/spamreport.html
september 2nd, 2009 at 17:56
Varför denna uppståndelse? Alla som kommenterat i denna tråd inkl. Simon säljer länkar på daglig bas. Det är ju det SEO handlar om.
september 2nd, 2009 at 18:03
@Lars Då har du väldigt dålig koll eftersom det inte stämmer. Jag säljer inga länkar utan nofollow-tagg och har aldrig gjort det.
september 2nd, 2009 at 19:22
Tro mig jag vet allt vad ni gör inom SEOn, smutsar ner internet med massor av skit är vad ni gör och ni klagar på att aftonbladet sätter upp lite länkar?
september 2nd, 2009 at 19:58
@Lars Vilket underbart inlägg som bidrar till diskussionen
– och just det, vi pratar om Expressen här och inte Aftonbladet
september 3rd, 2009 at 11:24
@Simon jag hörde den siffran (5%) av någon i branschen, en seo om jag inte minns fel. Men jag håller med dig om att den låter extremt låg…
september 3rd, 2009 at 12:29
Jag är inte övertygad om att du har rätt Nikke, om Google hade varit ett litet företag hade de förstås haft rätten att lyfta ur siterna ur sitt index men nu har de en monopolsituation.
Man får inte använda en sådan sits till att hindra andra från att göra affärer med varandra. Om Systembolaget gick ut och sa att alla som bytte Hockey-bilder inte fick köpa sprit så skulle det vara samma sak.
september 3rd, 2009 at 17:01
[...] undersida som väldigt riskabla i sökmotoroptimeringssyfte. Dels på grund av påtryckning från SEO-eliten, dels på grund av att Google faktiskt kan banna sidan då den har haft så stor påverkan. Även [...]
september 4th, 2009 at 11:50
[...] Digg adds nofollow to some links. Matt Cutts, spamjägare/kvalitestsansvarig hos Google, kör en snabbis om redaktionell kontroll och nofollow-märkning av länkar. Väldigt aktuellt med tanke på rabaldret runt Expressens länkförsäljning. [...]
september 6th, 2009 at 8:57
Som sagt så är det inte bara Expressen som har haft länkar likt exemplet ovan. Så som marknaden ser ut så är det otroligt svårt att styra och hålla koll på nätverken. Ta pressmeddelanden som exempel där man får på vissa ställen betala för att få författa ett och använda länk-funktioner. Med andra ord har man betalat för att kunna länka till sina sajt och därmed är det köpta länkar. Eller?
september 6th, 2009 at 16:50
Intressant
Detta kommer ju påverka Expressen negativt i försäljningen av dessa länkar. De blev genast mycket mindre betydelsefulla än tidigare för köparna.
Men frågan är om de som köpt hade avsikterna att få länk-juice från Expressen.
september 6th, 2009 at 17:05
@Nicklas Det där med köpta länkar är mer komplicerat än vad den här bloggposten ger sken av – därför jag valde att inte gå in på det direkt i detalj.
För precis som du säger är det lite snårigt att säga ifall en länk är köpt eller ej. I det här fallet är det ganska solklart men vi kan ta ett annat fall.
Om du betalar en konsult inom sociala medier som får upp en av dina sidor/artiklar på förstasidan på Digg genom olika smarta tekniker – är det att klassa som en köpt länk? Google säger i det fallet att det inte är så, men frågan är som sagt komplicerad.
september 17th, 2009 at 23:32
[...] Situation 1: Köpa länkar. Ett fenomen som är vanligt bland SEO:are. Transaktionen är tydlig. Jag ger pengar och får en länk tillbaka. Utbyte. Det kan tyckas ytligt men situationen är inte alls så ytlig som den verkar. Två parter gör affärer och bägge levererar vad de sagt. I detta ögonblick flödar förtroende mellan parterna och relationen går från noll, till lite mer än noll. Påfallande ofta är det så att en affär leder till fler. Det beror på att människor vill göra transaktioner och det är faktiskt mindre troligt att du blir blåst om du har gjort affärer tidigare. Man är kanske inte en del av varandras tribe men det finns något där. Allra tydligast syns detta gällande araber, där det enligt ryktet finns en tendens att inte betala det sista på skulden. Det är inte för att arabeter är ohederliga, otacksamma eller omoraliska(i alla fall inte i större utsträckning än vad vi är) det är för att vill säkerställa att relationen fortsätter, den som man investerat ett utbyte i. Man vill ha mer utbyte. Ett lysande exempel på köp belyser Simon i sitt inlägg om Expressen [...]
oktober 24th, 2009 at 20:22
[...] en tid sedan skrev min vän, kollega och konkurrent Simon om länkarna om Expressens länkförsäljning. Och jag tycker att det börjar bli dags för en genomgång även av andra medier. Främst [...]
oktober 25th, 2009 at 20:01
[...] som inte fick lika stort genomslag är Simon Sundéns (även om Expressen agerade föredömligt på kritiken) och Nikke Lindqvists senaste avslöjanden [...]
september 2nd, 2009 at 13:41
Shared: Expressen säljer länkar helt öppet http://bit.ly/n7SLK
This comment was originally posted on Twitter
september 2nd, 2009 at 13:42
Expressen.se are selling links: http://bit.ly/1hfhds [SWE]
This comment was originally posted on Twitter
september 2nd, 2009 at 13:43
@joinsimon sätter ny fart på länkdiskussionerna: http://tr.im/xHVj
This comment was originally posted on Twitter
september 2nd, 2009 at 13:51
@joinsimon ehem http://bit.ly/cwxU2 + http://bit.ly/cwxU2 (RT Expressen.se are selling links: http://bit.ly/1hfhds [SWE])
This comment was originally posted on Twitter
september 2nd, 2009 at 13:58
RT @joinsimon: Expressen.se are selling links: http://bit.ly/1hfhds [SWE]
This comment was originally posted on Twitter
september 2nd, 2009 at 13:59
Regarding the Expressen.se sells links, read this comment with references to what Expressen says: http://bit.ly/ixUMy
This comment was originally posted on Twitter
september 2nd, 2009 at 14:11
RT @joinsimon: Expressen.se are selling links: http://bit.ly/1hfhds [SWE]
This comment was originally posted on Twitter
september 2nd, 2009 at 14:54
“Expressen säljer länkar helt öppet”. Bra inlägg och kommentarer. http://bit.ly/ppNup
@joinsimon
This comment was originally posted on Twitter
september 2nd, 2009 at 15:05
Simon diskuterar de länkar som säljes på expressens pokeravdelning, rätt eller fel, läs själv! http://bit.ly/qPzGD
This comment was originally posted on Twitter
september 2nd, 2009 at 15:28
RT: @joinsimon: I’m looking forward for a comment from someone at Expressen.se (maybe @ThomasMattsson) regarding… http://bit.ly/1hfhds
This comment was originally posted on Twitter
september 2nd, 2009 at 21:00
RT @joinsimon: [SWE] Joinsimon.se – Expressen säljer länkar helt öppet http://bit.ly/1hfhds
This comment was originally posted on Twitter
september 3rd, 2009 at 12:56
Massor av buzz om att Expressen säljer länkar öppet: http://tinyurl.com/mupoyl – ja, vad är nyheten?
This comment was originally posted on Twitter
september 3rd, 2009 at 13:37
Just updated my blog post with the change from Expressen.se – now all paid links will have “nofollow” – http://bit.ly/1hfhds
This comment was originally posted on Twitter
september 3rd, 2009 at 20:48
I’ve updated my blog (again) after @ThomasMattsson updates: http://bit.ly/1hfhds [SWE]
This comment was originally posted on Twitter
Kommentera inlägget