Så använder du reklamartiklar i marknadsföring

Det finns en hel del fördelar för företag att använda olika sorters profilprodukter i sin marknadsföring. Den absolut största fördelen är att det är en kostnadseffektiv insats.

Som företag finns det med andra ord en hel del vinster med att medvetet satsa på reklamartiklar som en genomtänkt del av din marknadsföring. Här får du tankar och tips kring hur du kan gå tillväga.

Satsa på en enkel och beprövad metod

Reklamartiklar eller profilprodukter som de också kallas är helt enkelt olika produkter med ditt förtags namn eller logga på. Dessa produkter eller gratisprylar ger du helt enkelt bort på olika sätt i syfte att göra reklam för ditt företag. Användbara och uppskattade reklamartiklar att satsa på är till exempel:

  • Mössor
  • Pennor
  • Muggar
  • Tygpåsar
  • Vattenflaskor

Anledningen till att människor älskar reklamartiklar är att de upplevs som positiva små presenter som väldigt få tackar nej till. Om du som företagare verkligen ser till att gripa denna unika och enkla marknadsföringsmetod med båda händerna kan du få tillgång till riktigt bra reklam.

Rätt reklamprodukter ger bäst marknadsföring

När du som företagare delar ut gratis reklamartiklar till dina kunder och anställda i form av till exempel pennor eller muggar är det artiklar som faktiskt kommer till användning. Används artiklarna syns dom och du har fått den bästa möjliga marknadsföringen som dessutom kostar dig betydligt mindre än en dyr reklamkampanj. Med tanke på att reklamartiklar uppfattas som en gåva är de också fysiska och viftas inte bort lika lätt som reklamen på radio, tv eller sociala medier. Den sortens reklam kan ha en tendens att uppfattas som störande och jobbig när den som lyssnar eller tittar vill se eller höra det självvalda programmet och inte reklamen. Reklamartiklar har också den fördelen att mottagaren ofta får en positiv inställning till företaget och särskilt om produkterna verkligen går att använda.

Satsa på hög kvalitet

Även om reklamartiklar och profilprodukter är en enkel och billig marknadsföringsmetod blir genomslagskraften större om du som företagare verkligen satsar på kvalitetsprodukter av hög kvalitet och med snygga tryck. Denna extra utgift betalar sig snabbt eftersom både befintliga kunder och potentiella kunder kommer att få en positiv bild och en positiv upplevelse som knyts till ditt företag. Du får dessutom ett billigare pris när du köper in stora volymer. Det är en investering som är väl värd besväret.

Tänk på detta

Det är aldrig fel att marknadsföra sig på sociala medier. Ett riktigt bra tips till dig som företagare är att du anordnar en smart tävling på till exempel Instagram där vinsten består av dina högkvalitativa morgonrockar, fleecejackor eller muggar med företagets namn. Då lockar du fler följare och kunder som får upp ögonen för ditt företag. Sociala medier har växt till en stor marknad med gott om annonsutrymme för den som förstår hur tillfället kan nyttjas på bästa sätt. Det är med andra ord värt tid och energi att fundera ut vilka reklamprodukter som kan komma att uppskattas mest av dina kunder eftersom det ökar sannolikheten att de används. Det finns inga reklamartiklar som gör reklam i en byrålåda eller i en papperskorg. Bra tips på annorlunda profilprodukter och reklamartiklar är till exempel användbara termosar av god kvalitet, riktigt snygga hoodies och väldesignade t-shirts.