Marknadsför din popup-butik på ett smart sätt

Driver du eget och säljer någon form av produkt utan att ha en fysisk butik, kanske har du till exempel en webbshop? Skulle du vilja testa hur det är att ha en butik som människor kan besöka? Då är en popup-butik ett perfekt koncept för dig. När du öppnar en sådan får du en känsla för hur det är att driva en butik i en begränsad period. Här kan du läsa om vad en popup-butik egentligen är och hur du fixar kunder till din egen.

Alla har inte råd att har inte råd eller tid att ha en permanent fysisk butik. Då är en popup-variant ett bra alternativ. En sådan butik drivs nämligen bara under en begränsad period. Den är med andra ord ett perfekt verktyg att kontrollera intresset från kunder med.

Vad är en popup-butik?

Vad är då egentligen en popup-butik? Jo, en butik som bara håller öppet under en begränsad period. Du har säkert sett popupbutiker med gatupratare utanför som talar om att butiken bara finns under en begränsas period.

Du kan välja att ha din popup öppen bara en endaste dag och upp till några månader. Själva idéen kommer från försäljare i USA som ville optimera sin försäljning kring högtiderna. Man öppnade därför högtidsbetonade popups under dessa perioder. Numera är konceptet vanligt och används till och med av modejättar som Shein och H&M.

Så får du människor att besöka din popup-butik

Tycker du att konceptet låter bra och vill testa att driva din egen popup? Då måste du naturligtvis ha besökare och en lokal. Att hitta en lokal behöver inte vara speciellt svårt. Fråga runt i ditt närområde efter lediga lokaler som du kan få hyra under en begränsad tidsperiod. Under sommarhalvåret kan det också gå utmärkt att driva en butik i ett tält.

För att projektet ska lyckas behöver du förstås också besökare. Du kan marknadsföra dig på flera olika sätt, till exempel genom att använda dig av influencers eller andra sociala medie-plattformar. Många väljer till exempel att marknadsföra sig på Facebook och Instagram.

Du bör också markandsföra dig i anslutning till butiken så att människor hittar dit. En gatupratare kan vara ett smart sätt att åstadkomma just det. Du kan även använda dig av olika typer av banderoller för att förtydliga var din butik finns. När det gäller marknadsföring är det bra att verkligen använda din kreativitet. Glöm heller inte att berätta för människor i din bekantskapskrets att du planerar att öppna en popup-butik. Ryktet brukar nämligen sprida sig snabbt, något som kommer att vara bra för dina affärer.

Fördelar med att starta en popup-butik

  • Ger dig en chans att testa hur det är att driva en butik.
  • Du behöver bara betala hyra för en kort period.
  • Du får chans att träffa dina kunder.

Skylta snyggt

För att butiken ska vara attraktiv att besöka är det viktigt att du lägger lite tid på presentation. Se till att införskaffa snygga gatupratare som leder människor rätt och fundera även lite över hur du vill inreda. Inredningen behöver inte vara dyr eller avancerad, men det är viktigt att den är genomtänkt och presenterar dina produkter på ett snyggt sätt. Ingen gillar att gå in i en butik som känns rörig och ogenomtänkt.