Gör en webbanalys av din företagssajt

När du driver ett företag är din hemsida många gånger ditt ansikte utåt. Det är ofta det första som dina kunder kommer i kontakt med. Vill du ha tips på hur du kan utnyttja det på bästa sätt ska du fortsätta läsa här.

Att driva ett företag handlar mycket om att känna sina kunder. Du måste hela tiden analysera dina kunder, deras köpbeteenden och vad som är viktigt för dem. Om du vill göra en djupdykning i detta kan du göra en webbanalys av din hemsida. Då kan du lära dig mycket om din målgrupp och hur de agerar på webben.

Detta är en webbanalys

När du gör en webbanalys ser du hur dina kunder rör sig på din hemsida. Du ser även hur länge de stannar på varje enskild sida. Det brukar vara väldigt användbart att följa denna typ av data under en lite längre tid. Då ser du också vilka sidor som behöver ett uppsving och vad som behöver tydliggöras. Målet är att få dina besökare att stanna så länge som möjligt på din sajt. Sedan ska de helst också konverteras från besökare till betalande kunder.

Använd flera verktyg till din företagssajt

Idag finns det väldigt många olika verktyg som kan hjälpa dig nå ut till fler på nätet. Några av de populäraste är Google Ads och Google Analytics. Du kan vinna mycket på att lära dig att använda dessa. Med dessa verktyg kan du också ranka högre upp i olika sökmotorer vilket är ett stort plus. Många är väldigt stressade idag och har begränsad tid att söka information. Ju högre upp du syns desto bättre.

En annan sak som är bra att jobba på är SEO. Det är en förkortning av sökmotoroptimering och handlar om att ranka högt genom att använda dig av relevanta nyckelord. Du måste alltså veta vad dina besökare söker på när de letar efter information eller tjänster. Det gäller inte bara att ha de rätta nyckelorden utan också ha ett högklassigt textinnehåll på din företagssida. Det kan du många gånger få hjälp med från ett utomstående företag som specialiserar sig på content.