Simon-metoden – marknadsföring i sociala medier

Genom att lägga din digitala marknadsföring i sociala medier kan du nå en stor målgrupp, men det är viktigt att använda medierna på rätt sätt. Gör som Simon säger: följ Simon-metoden och din marknadsföring kommer nå nästa nivå.

För att du ska synas på internet som varumärke behövs digital marknadsföring. Vart du väljer att synas ska baseras på analyser och målgrupper, och en av kanalerna du kan synas i är sociala medier. Många företag väljer sociala medier för att det går att nå ett stort spann av olika människor och du måste använda kanalerna på rätt sätt för att lyckas. Nedan får du ta del av den smarta Simon-metoden som i tre enkla steg hjälper dig att maximera utdelningen av dina sociala medier på mest optimala sätt.

1. Undersök havet av sociala medier

Det finns många sociala medier att välja mellan och det kan vara svårt att välja vart du vill synas innan du vet hur de fungerar. Ge dig ut på internet och hitta vilka sociala medier som intresserar dig och testa dig fram. Genom att undersöka sociala medier på detta sätt ökar du din förståelse för respektive medium och du kommer få bättre insikt i vart du vill synas.

2. Lyssna på dina kunder

Din marknadsföring ska riktas mot dina potentiella och befintliga kunder, därför är det viktigt att lyssna på vad det är de vill ha. Gör en enkätundersökning där du efterfrågar svar på frågor rörande din verksamhet och dyk ner i den statistik som är relevant. På så sätt breddar du möjligheter till fler nya kunder eftersom du vill tillgodose deras behov.

3. Planerat och personligt innehåll

Att skapa innehåll som är varierat, förplanerat och personligt är som att lära sig att dansa balett. Det är ingenting du gör över en natt. Personligt innehåll är viktigt för att varje kund ska känna sig hörd och tillgodosedd, och därför kan ett sådant innehåll vara svårplanerat. Varje dag förändras dina kunders behov och din plan kan behöva justeras. Se över vad din verksamhet behöver och kontrollera om det finns utrymme att automatisera vissa delar. Det ger dig mer tid över till en annan del.

Följer du denna metod kommer du garanterat lyckas bättre i din marknadsföring än om du inte skulle följa den. Testa så får du se!