Facebook Sverige statistik 2011 - 2 miljoner medlemmar på 2 år

Posted by | maj 24, 2011 | Sociala Medier | 15 Comments

För er som följt mig och min blogg så känner ni till att jag skrivit en hel del om Facebook-statistik både maj 2009 och även februari 2010. Nu är det dock 2011 så det är intressant att kolla upp hur det har förändrats under det senaste året och även göra jämförelser ända tillbaka till 2009.

Statistiken nedan är analyserat från Facebooks egna data (via Facebook Ads *) och jämfört detta med SCB:s befolkningsstatistik. Jämförelserna i statisitiken nedan är från samma datakällor från maj 2009 samt februari 2010.

Nog om detta – här kommer: Facebook Sverige 2011 – Kvinnor 50+ is the shit!

Unika besökare: Facebook vs MSN vs Aftonbladet:

Som tidigare så brukar Aftonbladet säga att de är Sveriges största sajt, vilket är en stor lögn då både Facebook och Google är bra mycket större. För att tydliggöra detta har jag jämfört alla dessa sajter för att se hur det egentligen ser ut.

Är då Facebook Sveriges största sajt? I antal besök kan det mycket väl vara så men troligtvis är Google fortfarande störst när det gäller unika besökare – fast det kan vi aldrig veta 100% säkert då Google inte visar sin egen data på Google Trends.

Google Trends Facebook

Eftersom Facebook även använder sig av URL:en sv-se.facebook.com är den med som rödmarkerad.

Hur stort är Facebook i Sverige?

Procent Facebook Total befolkning Sverige 2011

Facebook Sverige närmar sig väldigt snabbt 50% av befolkningen! Tittar vi tillbaka bara ett par år var det nog få som trodde detta var möjligt. Det bör även påpekas är att ovanstående data inkluderar även de som är 3 år samt de som är 97 år, trots att Facebook har en åldersgräns på 13 år.

Ökningen av Facebook i Sverige -  800 000 nya medlemmar det senaste året.

Facebook ökning två år

Idag har Facebook 4 234 540 svenska medlemmar och ökningen på Facebook har varit enormt stor de senaste två åren.

Från 2009-2010 ökade Facebook med 54,7% och från 2010-2011 ökade Facebook med 24,5%. Under de senaste två åren är det 2 miljoner svenskar som gått med i Facebook.

Facebooks statistik är helt galen på vissa delar

Som jag nämnt i mina tidigare analysera av Facebooks statistik så finns det vissa delar av statistiken som är helt uppåt väggen galna. Det här blir då vi tittar på det yngre segmentet och målgrupperna då över 100% av befolkningen har Facebook.

Det finns en mängd förklaringar för detta och därför bör just dessa siffror tas med stor försiktighet och snarare användas för jämförelser mellan år och inte som exakt fakta.

Men varför är statistiken till viss del missvisande?

  1. Facebooks åldersgräns. Som bekant har Facebook en åldersgräns på 13 år. Det här hindrar dock inte personer som är yngre att registrera sig på Facebook och den här målgruppen har ökat en hel del och därför adderas dessa personer i målgruppen 13-20. Många av de som var/är under 13 registrerar säkert åldern som 18 eller högre snarare än att säga att de är 14.
  2. Jag kan registrerar 18 Simon Sundén. Det finns inga som helst begränsningar på antalet användare du kan registrera på Facebook. Det här gör att jag i teorin kan skapa fler olika användare och de här tas då med i den totala statistiken.
  3. Facebooks Ads data är inte lysande. Tittar vi på andra delar av Facebook som till exempel geografisk data går det inte att lita på Facebook. Variationerna kan vara stora och kan variera från dag till dag när det gäller statistiken. I stora drag blir datan ganska bra men på detaljer rörande kön och ålder blir det missvisande.

Med detta i åtanke estimerar jag att felmarginalen ligger på mellan 10%. I de allra yngsta åldersgrupperna är felmarginalen lite större – uppåt 20-30% pga. de anledningar jag listat ovan.

Så ta ingen data för att vara exakt men du kan få en väldigt bra indikator på hur enormt Facebook är.

Facebook i olika ålderskategorier

Facebook 2011 Ålder

Som ni ser här är Facebook totalt dominant ända upp till 30 års ålder. Det som är intressant är att det är först vid 42 års ålder som penetrationen går under 50% av befolkningen.

Farmor och farfar invaderar Facebook!

Alderssegment ökning 2009-2011

Som ni ser ovan så har det ökat inom samtliga målgrupper de senaste två åren. Förra gången undersökningen gjordes ökade 13-17 väldigt mycket men tittar vi på 2010-2011 är det i % den äldre målgruppen som ökar allra mest i Sverige.

För att förtydliga det här har jag tagit fram en graf som visar den procentuella ökningen i de olika åldersgrupperna:

Ökning ålderssegment 2010-2011

Det är just bland de allra äldsta samt även åldersgruppen 54-57 som ökningen märks allra mest. Gör vi även jämförelsen för 2009-2011 märks detta än tydligare att under de senaste två åren är det den äldre målgruppen som gått med Facebook i Sverige.

Ökning ålderssegment 2009-2011

Facebook Sverige 50+

I min tidigare undersökning från 2010 undersökte jag ungdomsmålgruppen i detalj. 2011 är inte detta så intressant då det är en enormt stor andel av målgruppen 13-30 som har Facebook. Eftersom just 50+-målgruppen ökat enormt är den här målgruppen mer intressant att studera.

50plus statistik Facebook

Jag tog även och kollade upp än mer i detalj kring hur det ser ut med fördelningen mellan könen i just den här målgruppen och det är ganska talande:

50plus Män Kvinnor % Facebook statistik

Som ni ser är det kvinnorna som dominerar starkt 50+. Totalt sett på Facebook är kvinnorna fortfarande i övervikt på Facebook men skillnaden är ganska liten – i synnerhet i de yngre målgrupperna. I den äldre målgruppen är det dock (förutom 65+) kvinnorna som starkt dominerar på Facebook.

Det kan även noteras att ju närmare pensionsåldern man kommer desto mindre blir skillnaden mellan könen och det är mellan 50-55 som skillnaden är som störst

Sammanfattning av Facebook Sverige 2011

Facebooks storlek i Sverige går inte att ta miste på. Från att ha varit gigantiskt stort 2009 har det fördubblats och idag har nästan varannan svensk Facebook.

Facebook har från början gått att varit någonting för ungdomar och sakta letat sig upp i åldrarna men nu har även en väldigt stor andel av äldre personer 50+ Facebook i Sverige – och då i synnerhet kvinnor.

P.S. Givetvis får ni använda datan och graferna ovan, bara ni hänvisar och/eller länkar till den här sidan.

* Facebook Ads data visar antalet som är lokaliserade i Sverige när de loggar in på Facebook. Svenskar bosatta utomlands är inte med i statistiken, precis som turister i Sverige räknas med.

About Simon Sundén

Jag som skriver här heter Simon Sundén. Är en av grundarna av Lissly. Den här bloggen är privat, men handlar främst om SEO - sökmotoroptimering, gaming, e-sport, sociala medier, PR, internetmarknadsföring och annat smått och gott i denna härliga internetvärld.

  • Pingback: Facebook Sverige statistik 2010 – Hur många är medlemmar? | Joinsimon.se

  • http://twitter.com/martin121 Martin Sandberg

    Tack för ett bra inlägg!

  • http://oyvindsolstad.com/ Oyvind Solstad

    Et par kommentarer fra sidelinjen i Norge:

    1) Selv om du lager 18 brukere på Facebook, vil de ikke bli med i statistikken på Facebook Ads om du ikke logger deg på alle 18 minst en gang hver 30. døgn. For det er unike brukere pålogget siste 30 døgn som oppgis. Jeg TVILER på at spesielt mange gidder å ha mange brukere for å herje med systemet. 

    En annen ting er at systemet måler de som logger seg på I SVERIGE. Det betyr f. eks. at alle turister og folk på konferanser og møter telles med. Dermed øker tallene. I Norge slår dette ganske bra ut siden vi til enhver tid har over 80 000 svensker jobbende i Norge. Når disse logger seg på norske IP-adresser, telles de med i den norske statistikken, selv om de står som registrert i Sverige.

    2) Å bruke Google Trends som målestokk for hva som er Sveriges største site, synes jeg blir litt underlig. Folk trenger jo ikke å google Facebook for å finne Facebook? Så det blir helt helt feil. 

    • http://www.joinsimon.se/ Simon Sundén

      Bra synpunkter Oyvind. Är lite osäker på ifall jag förstår första delen av din text men det andra där du säger så har du helt rätt.

      Facebook uppger det själva: ”Choose countries where your target users are located when they access Facebook.” – ska förtydliga det i bloggposten.

      2. Här har faktiskt du ”helt helt feil” ;). Jag har använt mig av Google Trends For Websites som estimerar antal unika besökare på en sajt – inte antal sökningar. Exakt samma data som du hittar på Google DoubleClick Ad Planner.

      Så jo – det går att använda sig av den datan.

  • http://www.carlbomfoto.se/ Danne

    Grymt bra Simon!
    En artikel som man kan använda sig mycket av kommande tiden.

  • http://twitter.com/jocke31 Joakim Uddling

    Mycket intressant Simon, tack för en bra artikel!

  • http://skolgranskning.aftonbladet.se Emanuel Karlsten

    Djupt imponerad av ditt engagemang, Simon! Vilken hjälteinsats! Tack!

  • http://www.facebook.com/staffanlind Staffan Lind

    Bra artikel Simon. Facebook är gigantiskt och för företag en fantastisk möjlighet att kommunicera med sina kunder. Speciellt små företag har en enorm möjlighet att göra mer affärer med hjälp av sociala medier till en låg kostnad. 

    Detta upplever jag långt ifrån alla företag inser. En sådan här artikel borde övertyga  många tveksamma företagare om vilka möjligheter Facebook har.

  • Anonym

    Bra artikel Simon. Facebook är gigantiskt och för företag en fantastisk möjlighet att kommunicera med sina kunder. Speciellt små företag har en enorm möjlighet att göra mer affärer med hjälp av sociala medier till en låg kostnad. 

    Detta upplever jag långt ifrån alla företag inser. En sådan här artikel borde övertyga  många tveksamma företagare om vilka möjligheter Facebook har.

  • http://teknograd.wordpress.com fdqps

    Facebook använder sig som bekant av MAU (Monthly Active Users) och vad jag sett så kan detta vara ytterst missvisande. Stora kampanjer vi kört där vi registrerat unika FB userid visar att FB Insight många gånger visar upp till 50% fel.
    Vår erfarenhet är därför att felmarginalerna är långt mycket större. Hur har du kommit fram till dina procentsatser?

  • http://www.bisonblog.se Fredrik Wass

    Tack för bra sammanställning!

  • http://www.plusinkasso.se/blogg/ Fredrik

    En bra och välskriven artikel.

    En reflektion kring Sveriges största sajt kanske är en definitionssak. Aftonbladet är en helt svensk sajt, Google och Facebook är inte helt och hållet svensk sajt.

  • Pingback: JMW Kommunikation » Vem behöver Facebookdödaren Google+?

  • Peter Karlsson

    Hur kan det vara mer än 100 % i åldrarna 13-21 som finns på Facebook?

  • http://www.facebook.com/bargel Anette Bargel

    Hej Simon, bra artikel! Är det en på gång för 2012 också, eller är det för tidigt på året?
    Öyvinds punkt 1 betydde översatt: Även om en användare skapat 18 profiler på fb kommer de inte med i statistiken, om de inte loggats in på under de 30 senaste dagarna. Öyvind tvivlar på att särskilt många orkar ha/använda så många profiler.

    Ha det gott!