Tyska mediabolag vill lagstifta sin egen och andras död!

Posted by | oktober 29, 2009 | Sökmotorer | 5 Comments

Ja, morgonens stora nyhet är att Tyskland nu vill förbjuda Google News (!). Det här är nyheten som nu under morgonen får pryda framsidan av SvD:

Nu uppges den tyska regeringen med förbundskansler Angela Merkel vilja gå ett steg längre än de flesta andra länder. Ett nytt lagförslag som kommer att göra dagens Google News olagligt håller på att tas fram, rapporterar International Herald Tribune (IHT) och New York Times.

Detaljerna är ännu inte helt kända, men enligt tidningen stöder den nytillträdda konservativ-liberala regeringen förslaget som lagts fram av stora tyska mediaföretag. Dessa vill införa regler som innebär att det ska krävas en licens när kommersiella företag indexerar och länkar till andra nyhetssajters artiklar.

Angela MerkelDet här är helt uppåt väggarna galet tänkt från mediabolagen – de kämpar alltså för att lagstifta om sin egen död på internet.

Jag har inga som helst problem med att mediaföretag blockerar sökmotorer och kämpar mot Google. De kan gärna få gå raka vägen mot konkurs och kapa handen som föder dem. De vill tvinga Google News att betala för att indexera innehåll och generera trafik till deras sajter. För många sajter är det en säker väg mot undergång och minskade intäkter.

Det stora problemet är dock inte att de dödar sig själva utan att ett lagförslag som detta påverkar alla – även de sajter som gärna vill indexeras av Google News. Och tro inte att detta stannar vid Google News – för i princip så kommer andra liknande tjänster inkluderas.

Jag har skrivit om liknande initiativ tidigare i blogginlägget ”ACAP – nu stampar vi ned sökmotorerna” som även mer förklarar vad det handlar om. Då var det svenska koncernen Stampen som det handlade om till skillnad från tyska mediabolag. Oavsett vad är jag lika kritisk till det nu som då.

För att vara tydligare så har jag gått och kollat lite mer vad som står i den NY Times artikel som SvD hänvisar till och kan då läsa följande:

“The Internet cannot be a copyright-free zone,” the coalition says in a document setting out its policies.

[...]

Supporters of the proposal include Hubert Burda Media, a magazine publisher, and Axel Springer, owner of the newspapers Bild and Die Welt, who say it could be employed to help build new online business models. Analysts say it might allow them to try to claim royalties for the use of their content by Google or other online “aggregators” of news, for example.
[...]

“Freedom of information is important,” said Burkhard Schaffeld, corporate counsel for the German Newspaper Publishers Association. “But quality journalism costs money. There is no fundamental right to information for free on the Internet.
The government’s proposal, championed by Culture Minister Bernd Neumann, would give publishers a so-called neighboring right, something that music labels and movie houses already enjoy.

Kortfattat handlar det alltså om att nyhetsmedierna inte tjänar pengar och börjar då anklaga Google News för detta och eftersom de inte lyssnar vill man lagstifta om det.

Det är helt enkelt lika korkat som det låter, men jag är inte direkt förvånad. Angela Merkel har tidigare gått till stor attack mot Google Book Search och nu är det alltså Google News som är i skottgluggen och det lär nog inte sluta där. Det som dock gör mig mest orolig är ifall de här galna idéerna sprider sig till Sverige.

Jag har sagt det tidigare och säger det igen. Google – börja anställa lobbyister! För tyska sajtägares skull och för vår skull för risken är stor att denna galenskap sprider sig till Sverige.

Skulle det då mot all förmodan komma till Sverige: Ja, då kommer ni få se ett rejält engagemang från min sida…

P.S. [Uppdatering] När jag här i artikeln skriver om mediabolag syftar jag främst till bolag vars främsta verksamhet är tidningar, nyhetssajter och nyhetsinnehåll.

About Simon Sundén

Jag som skriver här heter Simon Sundén. Är en av grundarna av Lissly. Den här bloggen är privat, men handlar främst om SEO - sökmotoroptimering, gaming, e-sport, sociala medier, PR, internetmarknadsföring och annat smått och gott i denna härliga internetvärld.