Pusha Zeitgeist 2009 - Vad funkade egentligen?

Posted by | februari 02, 2010 | Egna projekt, Sociala Medier | 12 Comments

Jag har ända sedan barnsben varit otroligt intresserad av statistik och matematik. På det sättet är jag ganska analytiskt lagd då jag alltid vill se resultat, fakta över vad som sker.

Det är tack vare detta intresse somjag under helgen fick den smått briljanta idén att analysera hela Pusha.se för att förstå trender och se vad är det egentligen triggar personer att sprida saker och ting?

Jag skojar inte när jag säger att jag säkerligen analyserat över 1000 sidor och dess antal pushningar bara för att bättre förstå oss människors drivkraft och spridningsvilja. I det här arbetet sammanställde jag även statistiks data i så hög utsträckning som möjligt.

Det hela började i liten utsträckning men nu kan jag, utan att skrytaför mycket, säga att datan jag tagit fram kan kännetecknas lite som en Zeitgeist 2009 för Pusha – Vad fungerade egentligen?

Pusha Zeitgeist 2009

I min analys av Pusha 2009 har jag tagit och analyserat det som blivit hett på Pusha och fokuserat på de postningar som fick över 40 Push.

Het, hetare, hetast? *

Fördelning av antalet pushningar

Det första som jag undersökte var hur många postningar som blev heta och hur många av dessa som letade sig över 30, 40 respektive över 50 pushningar. Som ni kan se av grafen ovan är det väldigt många poster som blir ”hett” men steget under 2009 att hamna över 30 pushningar var väldigt stort.

Hur ser trenden ut för över 40 Pushningar? *

Månadsvis antal över 40

Intressant att se är även den här grafen som visar på en stadigt ökad aktivitet på Pusha under året bland medlemmarna. En mycket bra indikator som gör att man inte enbart stirrar sig blind på unika besökare på Pusha utan på hur många postningar fick över 40 Push. (Just det, trenden håller i sig även i januari)

Pusha-kungarna 2009!

Pusha-kungarna 2009

Här ovan ser ni de 10 användare som fått flest antal pushningar över 20, 30 resp 40.

  1. Robert447 över 20 pushningar
  2. murtlest170
  3. moin97
  4. DiNerO90
  5. popfabriken44
  6. sunurb0142
  7. tkj - 39
  8. Gosta39
  9. Glimman30
  10. animalin29

Intressant här är att Robert och Murtlest som driver Pusha tillsammans står för 37,6% av alla postningar som fått över 40 pushningar. Kort och gott – håll er väl med dem! Anledningen till att jag tog de som fått flest antal över 20 är eftersom det historiskt varit relativt lätt att få över 10 pusningar.

Vilka ämnen är populärast? *

Populära ämnen på Pusha

För att göra en lättare analys av datan valde jag ut de 149 postningar som fick över 40 pushningar och kategoriserade in dessa i olika ämnen. Märk väl att det här inte är samma ämnen som man kan välja på vanliga Pusha. Anledningen till detta är att det är för många ämnen för att göra en bra analys och dessutom har jag under varje postning valt ett ämne/kategori.

Ämnet Pusha ovan fick jag lägga in som ett egen kategori då dessa poster enbar rör tjänsten i sig. När det gäller Invite var det under början av året extremt populärt med Spotify-invites så dess fick bli en egen kategori de också.

Vad är då intressant med detta?

Jo – för det första slår det hål på myten om att allting på Pusha enbart är geekigt, tekniskt och rör internet. Av alla inlägg över 40 push är det enbart 22% som kan sättas in i det här ämnet.

Det ämne som regerar är Humor vilket i sig inte är en så stor överraskning. Lägger man dock till kategorin Wow/Coolt som är inlägg för någonting riktigt intressant, häftigt mm – så har dessa båda ämnen 42% av alla postningar över 40 pushningar.

Vad saknas då? Jo, en sak som direkt kan sägas om detta är att vissa ämnen lyser med sin frånvaro. Mode, Sport, Filmer och Musik är några ämnen som inte letar sig in här. Det är ganska slående och visar att Pusha har en utmaning här för att nå just nya målgrupper.

Vilket typ av innehåll rockar?

Typ av innehåll på Pusha

Många marknadsförare och i synnerhet SEOs tänker alldeles för mycket på text när det gäller att få spridning och länkar. Som vi tydligt kan se från Pusha och de över 40 Push är postningar som hänvisar till textinnehåll enbart 35%. Bild och Video står här tillsammans för 61%.

Populärt inom Humor

Populärt inom humor på Pusha

Topp 5 inom Humor 2009

Populärt inom Internet/Teknik

Internet/Teknik på Pusha

Topp 5 inom Internet/Teknik

Populärt inom Wow/Coolt

Populärt inom Wow/Coolt

Topp 5 inom Wow/Coolt

Populärt inom Samhälle/Politik

Populärt inom Samhälle/Politik på Pusha

Topp 5 inom Samhälle/Politik

Det här kommer nog inte som någon överraskning för de flesta. Har du någonting humoristiskt är inte text en vinnare och har du någonting rörande Internet/Teknik kanske inte video är det bästa alternativet.

Social Media goes local!

Svenskt vs Internationellt Pusha

Det är intressant att se att det inte är internationellt innehåll som dominerar på Pusha utan under 2009 var 59% av alla postningar över 40 Push svenskt innehåll.

Jag frågar? Du skriker! Hon säger punkt. Han säger ingenting

Jag älskar inlägg där det finns en aktiv uppmaning i titeln, gärna med en retorisk eller faktiskt fråga. Jag valde därför att undersöka hur dessa användning av utropstecken, frågetecken, punkt och inget utav det användes.

Frågetecken, utropstecken, punkt eller inget på Pusha?

Enkelt kan det konstateras att det inte var några stora mängder av varken punkter, utropstecken eller frågetecken. Analys av detta? Det är inte av nämnvärd betydelse  om du skriver med en massa utropstecken eller har med en punkt.

Sammanfattning av Pusha Zeitgeist 2009

Kollar ni igenom graferna några gånger till och lär er Pusha och hur det fungerar finns det massor att lära sig när det gäller marknadsföring på nätet och Pusha som sådant i synnerhet.

Det här var allting jag tänkte dela med mig till er om detta men det finns mycket, mycket mer intressant som jag fann genom att ägna en helg åt matematisk och statistik analys – men det håller jag för mig själv :)

* I mina grafer ovan har jag även valt att räkna port postningar som fick över 40 Push  som handlade om själva tjänsten Push som ni kan se under ämnen. Det är ingenting illa mot Pusha utan analyserna blir bättre och bättre om inte det tas med. Således är det bara de två första graferna där Pusha är med iberäkningarna

About Simon Sundén

Jag som skriver här heter Simon Sundén. Är en av grundarna av Lissly. Den här bloggen är privat, men handlar främst om SEO - sökmotoroptimering, gaming, e-sport, sociala medier, PR, internetmarknadsföring och annat smått och gott i denna härliga internetvärld.

  • http://www.pusha.se Robert Birming

    Grymt stort tack för denna analys, Simon! Det är verkligen otroligt intressant och lärorik läsning vare sig man eller nybörjare eller Pusha-proffs.

  • http://www.simonnystrom.se Simon Nyström

    Riktigt bra post! Roligt när någon orkar ta sig tid att skriva en så fin sammanställning och väldigt intressant att se hur ”mini-Digg” ser ut på den svenska marknaden. Tackar!

  • http://www.sokmotorkonsult.se Magnus

    Jag håller inte med om att du på något vis visar att det inte bara är teknik. 22% har du listat som teknik men jag vill hävda att till exempel 11% om pusha faller in där. Om vi tittar på de andra kategorierna, låt os ta den som är längst från teknik (kanske kan vara samhälle) så är 3 av 5 toppposter teknik, Pirate Bay, Ipred och Länkar (jag säger inte att det inte är samhälle också).

    Om vi skulle jämföra de här siffrorna med någon annan mer allmän nyhetssite som kanske DN, skulle du inte hålla med om att det är en kraftig övervikt av teknik på pusha?

  • Pingback: clacksnack.se » Blog Archive » Sammanfattning för 2 Feb

  • http://norrlund.com Patrik Norrlund

    Ett gediget arbete :) Men den mest pushade behöver inte vara den mest klickade? Din poäng från igår var ju vikten av alla besökare som INTE pushar, klickstatistiken hade därför varit intressant. Har man tillgång till den infon?

    Håller även med Magnus och efterlyser fortfarande mer användarinformation för att det ska bli en verkligt användbar marknadsföringskanal. Vad vet man t.ex om åldrar, kön osv?

  • http://www.joinsimon.se Simon Sundén

    @Magnus Jag håller inte helt med dig här.

    Traditionellt har Pusha varit teknik-fokuserat men när jag analyserar datan så är trenden att andra ämnen ökar och får ett större utrymme. Det är inte direkt så att antalet postningar från Internet/Teknik minskar utan snarare att andra ämnen ökar.

    Några saker som bör påpekas om detta är:

    * När du skriver och tar med ”Pusha” in i Internet/Teknik blir det felaktigt. Ämnen om Pusha har jag fått ta bort i andra grafer då inlägg om sajten direkt tenderar att få osedvanligt hög data. Hade varit samma sak om det varit ett sportforum, TV-sajt eller annat.

    * Humor och Wow/Coolt har en mycket mer uppåtgående trend under året. Skulle undersökningen göras för sista kvartalet 2009 skulle Humor och Wow/Coolt stå för 48% tillsammans och Internet/Teknik för 21%.

    Precis som jag skriver finns det många ämnen som Pusha inte har någon närvaro på idag såsom spel, filmer, TV-serier, sport, mode, böcker. I jämförelse med DN så blir det således en stor övervikt på humor, wow/coolt och teknik. :)

  • http://www.joinsimon.se Simon Sundén

    @Norrlund När det gäller klickdata, användarinformation och liknande data har jag inte tillgång till det. Jag har gjort en extern analys av Pusha och det här var det jag kunde få ut av just det.

    Sådan data får du fråga @Birming och de andra om :)

  • http://olof.nu/blogg Olof

    Alltid roligt att granska sådan här statistik. Tack så mycket!

  • http://www.sokmotorkonsult.se Magnus

    Men om vi tar en titt på de du visar ur Wow/coolt-kategorin då. Den första inleder presentationen med ”jag är inte bara mac-användare”. Sen har vi ett gammaldags kemi-försök och en lejonfilm som heter något med OMG.

    Jag vet inte om det bara är jag men jag tycker mig se klara tecken på teknikintresse?

  • http://www.joinsimon.se Simon Sundén

    @Magnus Jag vet inte riktigt hur du får inspirerande viktminskning, kemiexperiment, man som lever med lejon, bilder på en skog av kalksten och en smart hund att ha någonting med Internet/Teknik att göra?

    Jag köper inte riktigt vaga kopplingar som att förkortningen ”OMG” idag skulle vara kopplat till teknik – tror nog de flesta kids idag vet vad OMG betyder oavsett teknikintresse.

  • Pingback: clacksnack.se » Blog Archive » Sammanfattning för 3 Feb

  • http://mlokit.wordpress.com maloki

    Härligt att se en sån bra analys om pusha :) Dels så ger det en insikt i hur man kan använda ett verktyg som detta.
    Och på sitt sätt ger det en bra introduktion till det.
    Hoppas det öppnar lite fler ögon för redskapet!