10 konsekvenser med personliga sökresultat

För några dagar gick Google ut med en av de största nyheterna rörande sökresultat på väldigt länge – nämligen  att personliga sökresultat nu är standard på Google. För den som inte riktigt förstår det här så är det här troligtvis den största nyheten från Google under 2009, en nyhet får konsekvenser för SEO-arbetet.

Tidigare har personliga sökresultat enbart gällt de som varit inloggade på Google. Enkelt förklarat så kollar Google av din sökhistorik och ditt beteende och ger dig ett personifierat sök beroende just detta.

Det här har gjort att till exempel för mig rankar vår företagssajt Honesty väldigt högt på ett begrepp som reklambyrå:

Reklambyrå med personligt sök

Vad som nu kommer att hända är att det här resultatet även ser ut så här även om jag inte är inloggad.

Men för en vanlig dödlig ser istället resultatet ut så här:

Reklambyrå utan personligt sök

Det som nu har hänt är att Google  nu lanserat personliga sökresultat som gäller för alla oavsett om du har Google-konto eller ej! Google kollar igenom din historik de senaste 180 dagarna och presenterar ett sökresultat baserat på detta. Du kan således få ett helt annat sökresultat än din granne fastän ni söker på exakt samma term.

Tänker vi på integriteten är detta riktigt scary och den enda vägen att inte få ett personifierat sökresultat är om du loggar in på Google och stänger av det. Kort och gott innebär det att vill du inte få personligt sökresultat måste du registrera dig och logga in på Google – du är helt låst i Googles klor oavsett vad du gör.

Men tänker vi bort integritetsaspekten en liten sväng så ser jag att det här får några direkt stora konsekvenser av personifierat sök rörande arbetet med synlighet i sökmotorer:

1. Många företag tror att de rankar högt fastän de i själva verket inte syns alls

Det här kommer bli en stor utmaning för alla oss SEOs. Eftersom företagare surfar runt på sin egen sida, klickar på egna länkar och det de själva tycker är intressant kommer de felaktigt tro att de rankar högst upp på Google. Det blir lätt att luras in i en falsk tro om att man minsann rankar väldigt högt och att man inte behöver hjälpa för att ranka högre.

2. Googla mig! Eller just det – gör inte det…

Vi får nog tänka om det där med att säga ”Googla mig så hittar du mina kontaktuppgifter”. Givetvis kommer detta fortsättningsvis fungera men skulle man dra det till sin spets och alla har personifierade resultat så är det säkerligen så att skulle någon köra en kampanj som… filmen 2012 där man gick ut med ”Search 2012″ på affischerna för att hitta information om filmen.

Förut fungerade detta finfint men eftersom personifierat sök kommit in kan det alltid finnas någon som får upp ett annat resultat vid en sökning av 2012.

3. Optimera titlar och beskrivning!

Det här har alltid varit relevant och viktigt, men kommer bli ännu viktigare mer personliga sökresultat. Google kommer nu mäta hur personer klickar och därefter anpassa ett personligt sökresultat med den här datan. För att få många klick krävs det att man har väl optimerade titlar och META description och eftersom klick nu blir en rankingsfaktor så gäller det att dessa är optimala och klickvänliga.

4. Viktigare att optimera blended/universellt sök

Se till att optimera för bild-, nyhet-, realtid- och videosök – helt enkelt allt som inte är  klassiska organiska kontextuella sökresultat. Vi människor tenderar att klicka mer på ett bild- eller videosökreulstat om finns med i sökresultaten och ju fler relevanta klick ett resultat får desto högre kommer de hamna i de personliga sökresultaten.

När nu resultaten kommer bli baserade på det personliga beteendet är det en naturlig utveckling att de här sökresultaten blir mer populära och får en än mer framträdande roll.

5. Rankingverktyg får det svårare

Å ena sidan blir rankingverktyg viktiga för att mäta ett snittal ungefär var man ligger i sökresultaten. Å andra sidan blir de inte lika relevanta då det personliga sökresultatet styr än mer.

Däremot finns det alltid typer av sökningar som är helt ”rena” där det inte finns någon webbhistorik för Google att leta igenom. På dessa sökningar måste de även fortsättningsvis presentera ett ”neutralt” resultat. Men istället för en exakt vetenskap kommer detta snarare bli en liten fingervisning om hur man ligger till.

6. Innehållsrik bredd gynnas

Eftersom Google garanterat kommer värdera sajter som ofta besöks blir det ännu viktigare att man tar väl hand om sina besökare. Välbesökta sajter och sökresultat som det klickas på kommer vare sig man vill eller inte gynnas av just de personliga sökresultaten.

7. Webbstatistik än viktigare

Det kommer bli än mer viktigt att tagga upp rätt så man ser på vilken sida besökarna kommer från via sökmotorerna. Första sidan, andra sidan, tredje sidan? Eftersom ranking nu varierar beroende på vem som söker blir det viktigare att se hänvisad trafik från sökmotorer.

8. Google Webmaster Tools rapporter blir viktiga… igen!

Eftersom rankingverktygen nu inte blir lika viktiga så är det nog dags att logga in på Google Webmaster Tools igen och kolla upp lite data där. Den tidigare ganska mediokra rapporten ”Top search queries” har nu blivit extra viktig då den visar placeringar för just de personliga sökresultaten – ju personligare sökresultaten blir desto mer relevant blir just den här rapporten!

9. Bye, bye ”Don’t be evil”, Google!

Googles bild av sig själva bättras inte direkt på när det gäller detta. Det blir en PR-mässigt sett svår resa att förklara att man är god. Med personifierat sök, Google DNS och andra delar gör man det inte direkt lättare för sig.

10. Bye, bye, positionsbetalning?

Det har under en lång tid funnits SEO-företag i Sverige som tagit betalt för topp 10 eller topp 3- resultat på Google. Men nu när de neutrala resultaten ej finns längre och har ersatts av personliga sökresultat – hur har företag som Jajja nu tänkt ta betalt? (Ingenting negativt menat, enbart av nyfikenhet jag ställer frågan)

Som ni ser är det här extremt stora förändringar när det gäller sök och även för hela sökbranschen. Då är bara detta en av de alla förändringar som Google gått ut med!

About Simon Sundén

Jag som skriver här heter Simon Sundén. Är en av grundarna av Lissly. Den här bloggen är privat, men handlar främst om SEO - sökmotoroptimering, gaming, e-sport, sociala medier, PR, internetmarknadsföring och annat smått och gott i denna härliga internetvärld.

  • http://www.jimwestergren.se Jim Westergren

    Bra sammanfattning. Det är en stor nyhet in om SEO.

  • http://www.disruptive.nu Christian Rudolf

    Jag gillar spaningen kring att ta betalt för position. Inte tänkt på det!

    Dock är jag säker på att de som pysslar med det löser det problemet, men det blir lite svårare, lite mer friktion och de får lite jobbigare med att tillföra nytta till sina kunder.

    Det gör att människor måste anstränga sig lite mer, skapa ngt bättre och på sikt kommer det efterfråga mer digital kompetens, eller i alla fall annorlunda digital kompetens ;-)

  • http://www.hyrhusbil.net Mikael Grönlund

    Men hur sparar Google sökningarna, d v s minns vad jag sökt, om jag inte är inloggad? Innebär det att jag kan få samma sökresultat som min bordsgranne om jag tömmer historiken i webbläsaren inklusive alla sparade cookies och annat junk?

    /Orolig företagare

  • http://www.joinsimon.se Simon Sundén

    @Mikael För att svara på din fråga tar jag och citerar Google: ”180 days of search activity linked to an anonymous cookie in your browser”

  • http://www.hyrhusbil.net Mikael Grönlund

    @Simon ”linked to an anonymous cookie in your browser”
    Anonym som i att den inte går att ta bort då månne? Scary… Inte lär det väl vara bättre när man, som jag, kör Google Chrome.

  • http://www.joinsimon.se Simon Sundén

    Ska jag vara helt ärlig Mikael så vette tusan hur mycket man kan lita på Google här. Som jag tolkar det går det ta bort den, men märk väl att Google sparar mycket data om dig själv när du är inne där.

    De vet om IP, agentsträng, browser, skärmupplösning och mycket annat. Har du Chrome eller Toolbar vet de dessutom ännu mer om dig.

    Nu öppnade just Google upp för att använda sig av den här datan med personliga sökresultat. I vilken utsträckning det här kommer ske och vad för typ av data de använder sig av vet vi inte i dagsläget så jag håller med dig om att det är lite scary.

  • http://twitter.com/hessam Hessam Lavi

    En bra sammanställning Simon, men jag tycker att du målar en lite väl negativ bild av personligt sök. Att söka och hitta relevant information blir svårare i takt med den ökande andelen av kommersiell content, spam och allt annat som man inte är intresserad av.

    Varje steg mot att göra sök enklare för end-users är ju till vår fördel, eller?! Jag önskar att jag kunde ge Google ännu mer information om mina intressen, vilken typ av sidor som jag gillar, och de sidor som jag inte vill se i sökresultaten för att göra min sökupplevelsen helt enkelt mindre frustrerande.

    Självklart så kan detta inte ske utan att Google sparar data om mina sökmönster, men sålänge detta inte påverkar användarna negativt tycker jag att det är överdrivet att kalla Google ”evil”.

    Med det sagt, och som du nämner är detta en väldig positiv nyhet för alla seriösa konsulter som jobbar med SEO.

  • http://www.joinsimon.se Simon Sundén

    @Hessam Jag älskar personliga sökresultat när det gäller SEO för det gynnar verkligen oss som arbetar seriöst med SEO och det blir svårare för andra.

    Sökresultaten blir mer relevanta för en själv och det blir dessutom mindre spam allt eftersom sökmotorn kan läsa av hur du söker och beter dig, precis som du skriver.

    Min negativa syn som jag lyser fram i min post är att Google får det svårare med att sälja in begreppet ”Don’t be evil”.

    Däremot säger jag inte att Google är onda utan det jag skriver är att de får det svårare PR-mässigt.

  • http://www.webb-konsult.se Cristian Herrera

    Tror att bolag och skojjare kan kommet att unyttja detta för att ”bevisa” att deras optimering gett resultat.
    Det är sällan kund är så pass välinformerad eller kan förstå, vad detta ger för konsekvenser.
    Dessutom kommer det nog att generera en massa supportsamtal när kunder märker att resultaten skiljer sig mot andras.
    Detta gör det bara ännu viktigare att informera kunderna (och potentiella kunder) om hur SEO fungerar.

  • http://www.joinsimon.se Simon Sundén

    @Christian Här har du helt rätt. Med alla förändringar som Google gjort krävs det en stor informations- och utbildningsinsats för att kunder och köpare ska förstå vad som har hänt.

  • Pingback: Jämnar ut sig i slutändan | Gester...med ord

  • http://adhd-npf.com/ p-o

    Oj, det var rackarn! Tackar för upplysningen och tänker tillbaka på hur länge folk försökt manipulera sökalgoritmerna, kanske kan man vänta sig det fjärde stora slaget där AI-robotar programerade till att utföra ”Mänskliga sökningar” till och från kommer att härska i SEO världen?

  • http://www.guld365.se Guld

    Kan det inte vara så att Google kanske vill bli av med alla som sökoptimerar och genom detta inte informera alla kunder som köper denna hjälp för att branschen för sökoptimering skall avta eller självdö? Jag är inte emot denna bransch vill jag dock poängtera men jag kan tänka mig att google helst vill se att utsträckningen av sökoptimering minskar för att på så vis leverera resultat som är mer relevanta…

  • http://www.sokmotorkonsult.se Magnus

    Guld, Google har inte visat några som helst tecken på att vilja bli av med sökmotoroptimerare, snarare så kommunicerar man ju ganska mycket med SEO-branschen, finns med på mässor etc.

    Dessutom finns det ju inget som talar för att sökresultat skulle bli mindre relevanta när de utsätts för konkurrens. Ta en titt på de mest konkurrensutsatta sökorden så ser du att det inte är några skräpsiter där, man kan helt enkelt inte vara med och tävla om man inte har något bra att visa upp. Dessutom så när kostnaderna ökar för ett sökord så är det än viktigare att visa upp något relevant eftersom man faktiskt vill kunna räkna hem investeringen.

  • Pingback: Patopp.se

  • Pingback: Synas på Google – tur eller skicklighet? « Per Vikström @ Internet

  • Pingback: Google blir för personlig — pusher.NET

  • http://www.michaelwahlgren.com Michael Wahlgren

    Bra sammanfattning Simon. Angående punkt 10 så håller jag med att det kommer bli väldigt intressant att se om detta påverkar denna typ av affärsmodell (vilken jag allmänt inte förespråkar).

    Personligen tror jag inte det kommer påverka ”positionsbetalning” speciellt mycket, även om det säkerligen blir svårare att förklara denna affärsmodell till kunderna.

    Det kommer fortsatt vara viktigt att ligga högt i det neutrala resultat. Det neutrala resultat blir ju trots allt en väldigt bra utgångspunkt för var man visas i det personliga resultatet.

    Vissa sajter som rankar på plats 3 idag på ett visst sökord i det neutrala resultatet kommer få mer trafik och vissa mindre trafik i och med det personliga resultatet.

    Frågan är hur man bäst påverkar så att man är en av de sajter som får mer trafik.

  • http://fredrikmh.com Fredrik Eriksson

    Detta är en stor nyhet och du har sammanfattat det bra Simon. Jag har tänkt en del på det under dagen som gått och jag är lite kluven i om det i praktiken verkligen kommer påverka en så mycket.

    Många sökningar jag gör är på något jag inte vet något om. Något jag vill ha mer information om. Ibland är det något återkommande ämne som kanske SEO eller webbutveckling. I många andra fall är det helt unika områden som jag inte tidigare sökt på och som jag förmodligen inte kommer söka på inom den närmsta tiden ändå.

    Google kommer således kunna hjälpa mig att ge mig ett mer personligt sökresultat på de områdena jag söker regelbundet på. På de andra områdena kommer jag få standardresultatet? Och allting utgår från standardresultatet, kryddat med ens personliga historik?

    Men i kombination med realtidssök så kommer verkligen SEO att förändras 2010. Eller den borde göra det…

  • http://danielnorin.com Daniel Norin

    Bra artikel!

  • http://www.gamsun-media.se Marknadsföring sociala medier

    Den neutrala träfflistan innefattar därmed;

    - Personer som aldrig tidigare sökt på google
    - Personer som aktivt stängt av företeelsen i sitt konto
    - Sökningar som aldrig sökts på via den dator som används

    De personliga sökresultaten bygger på tidigare sökningar, och det är endast när cookietiden börjar bli lång som sökresultaten kan skilja sig mycket åt.Dessutom ska man komma ihåg att många personer rensar sitt cookieminne antingen medvetet och aktivt eller via programvara. Det betyder att det personliga sökresultatet väldigt sällan kommer att bygga på den enorma mängd data som kan samlas in på 180 dagar.

    Jag tror därför fortfarande att den naturliga träfflistan kommer att dominera och ge fortsatta resultat, och att SEO-branschen inte kommer att känna av detta märkvärt.

    Vänligen,
    Magnus

  • http://www.joinsimon.se Simon Sundén

    @Magnus Visst kommer till en början det neutrala sökresultatet finnas och vara dominerande, men jag tror du har fel på ett par punkter här.

    När du skriver ”- Sökningar som aldrig sökts på via den dator som används” så stämmer inte riktigt detta. Givetvis kan Google använda personliga sökresultat även här. Genom att se din tidigare sökhistorik kan även nya sökbegrepp som du aldrig sökts på ändå få ett personligt sökresultat.

    Redan innan det här använder Google sig av vad du sökte på för fras i din föregående sökning för att visa upp ett mer relevant resultat på nästa sökning.

    Den andra saken är att folk söker väldigt mycket vilket gör att på 180 dagar kan man få väldigt mycket relevant data. Google kan alltså, om de önskar skapa väldigt personliga sökresultat för användare.

    När det gäller cookies har jag ingen statistik för det, men sk. ”vanliga” internetanvändare tenderar att inte rensa cookies alls utan låter det ligga kvar.

  • http://www.urbalill.se Urban

    Tror inte att det blir så stor förändring totalt sätt. Personliga sökningar kommer ju vara individuella för varje person/dator. Finns inget som säger att de skulle vara lika hos alla de som använder Google. Snarare bör det bli en utjämning så att de personliga sökningarna kommer närma sig det ”neutrala” resultatet ju längre tid som går. Folk uppskattar mycket skilda saker och har helt olika uppfattningar om vad som är bra webbplatser eller inte, även om det ligger inom liknande ämnesområde.

    Med tanke på konverteringar och statistik (som du tar upp) lär det inte påverka speciellt mycket. Lär kanske ta lite längre tid bara att ta rätt på det hela.
    Punkt 1 som du tar upp är väl den som lär ställa till mest trassel.

  • Pingback: Läsvärdad tankar kring personlig sök « Dotvoid-bloggen

  • http://www.jawn.se John Pålsson

    Som många tror så tror jag inte att det här innebär slutet för SEO-branschen…

    Om det blir till det bättre eller det sämre kan jag inte svara på men jag tycker faktiskt personliga sökresultat är en intressant uppdatering från Googles sida.

  • Pingback: The Death of Search Engine Marketing? – Walternaeslund.com

  • Anna

    Åh, då borde ju google utveckla inställningar så att man kan kryssa i typ ”jag vill ha den vanliga listan, tack” eller ”visa mig något jag aldrig sett förut” och så vidare så att man kan få riktigt personliga resultat utifrån termer man ofta söker på.

  • Pingback: Ondska är när ont du gör? | Sagor från livbåten

  • Pingback: Google ruskar om i Sökmotoroptimerarnas vardag | Peter Ahlgren, Entreprenör och webbutvecklare

  • http://www.kreafonbloggen.se Lena

    Lärorikt. Bra sammanfattning, tack!

  • http://www.iamlinus.se Linus

    Så, innebär detta att en sökning på ”Zlatan” också påverkar min nästa sökning på relevanta keywords som ”fotboll” eller ”FC Barcelona”?

    För övrigt bra, och tydlig artikel. Tack!

  • Pingback: Kreafonbloggen – Bloggande reklambyrå i Göteborg » Blog Archive » Hänt på webben i veckan

  • http://www.jajja.com Patrick

    Bra sammanfattning!

    Man kan väl börja med att konstatera att man inte kan vara annat än ödmjuk inför problematiken att redan nu överblicka alla konsekvenser av Googles alla förändringar, men vi följer naturligtvis utvecklingen noggrant.

    Vi tror inte att det kommer att påverka en positionsdebitering nämnvärt. Dels så kommer alla sökresultat baseras på ett ofärgat och neutralt index och det är det som troligen kommer att stå till grund till det personliga sökresultatet. Vi gör idag förfrågningar mot googles samtliga dataindex, med och utan cookies, med och utan stöd för JS/Ajax så en rätt bedömning av en ofärgad position kommer inte vara några som helst problem att få fram. Däremot är det precis som det nämns tidigare här, och det är att kommunikationen med kund om personligt sökresultat kommer att bli viktig.
    Finns en överhängande risk att många bolag kommer tro att deras situation är (då man naturligtvis upprepar sina egna sökordssökningar oftare än andra) bättre än vad den egentligen är. Så det gäller att sprida information om vad personligt sök innebär, både till nya och befintliga kunder.

    Frågan är om inte Google hade lyckats få ett bättre sökresultat om CTR(bra titlar/beskrivningar/url) och bouncerate hade beräknats in på sökordsnivå på alla sökningar som görs, alltså en kvalitetsmätning i det neutrala organiska söket, precis som på Adwords, än att påtvinga personligt sök till alla. Att hitta mönster i en individs data kommer att kräva en hel del underlag, men är det några som kan lyckas sy ihop det så är det Google.

    En annan tanke. Kan det finnas en risk att försäljningen av sponsrande länkar minskar bland små/mellanstora bolag när bolagen tror att dom ligger i topp på allt? ;)

  • http://www.joinsimon.se Simon Sundén

    @Patrick Tack för förklaringen! Som jag nämnde är det mest av nyfikenhet jag frågade och som du nämner tror jag det är viktigt med kommunikation.

    Vill dock höja upp en varningens finger att ju mer Google använder sig av data som rör ens sökbeteende desto mer kommer placeringarna differentiera från person till person. Även om det är osannolikt att Google genomför det så kan det bli så att det inte ens baseras på ett neutralt sökresultat utan att man bara går efter historik även på nya sökningar.

    PPC-tanken tänkte jag inte på, men givetvis kan det också bli en konsekvens! :)

  • Pingback: Jonas delade grejer | 2009-12-12 | You. Me. We.

  • Pingback: Smurftips

  • Pingback: Våra liv i händerna på Google « Niklas Carlsson – Centerpartist och FN-aktivist

  • Pingback: Från webben 091216 | Blue Cow Production

  • Adwords YO?

    Men om nu man har personifierat sök och man har surfat mycket på sitt eget företag så att det innehar höga positioner i sökresultatet. Kommer man då vara villig att köpa annonser via Adwords? Har inte Google försvårat lite för sig själva och riskerar att minska sina intäkter på detta område ganska rejält???

  • http://www.joinsimon.se Simon Sundén

    Du har faktiskt helt korrekt en poäng här. Precis som Patrick Kämpe skrev tidigare kan det här bli en konsekvens att företag tror att de har det så bra att de inte annonserar med PPC.

  • Pingback: Kortbloggat:Digitalpr.se-2009/12/16

  • http://www.casinotopp10.se Tim

    Tack, mycket intressant!

  • Pingback: Vett.se

  • Pingback: Google Buzz live – hejdå klassiska SERP | Joinsimon.se | Joinsimon.se

  • http://my.oriflame.se/naturalcosmetics Christian

    Hej! Finns det risk för att folk ratar google nu och flyr över till bing?

    Med tanke på att google snart inte har några neutrala säkningar kvar, kan det vara en liten dödstöt som gynnar bing?

    Det verkar som bing och yahoo har något i kikaren enligt ryckten…

  • http://www.joinsimon.se Simon Sundén

    @Christian Visst kan det vara så. Märk väl att på ett år har Bing/Live ökat sin marknadsandel med 3% (Från 8->11%) i USA.

    Fortsätter Bing vara stabilt och bra och leverera bra sökresultat kan många att använda det istället för Google. Eller rättare sagt – personer som använder Internet Explorer går inte vidare till Google ;)

  • http://www.tjanapengarpainternet.net PetterHedman

    Vilken bra blogg du har:)
    Mycket fin information och bra upplägg:)

    tack för all hjälp jag hittar här inne:)

    http://www.tjanapengarpainternet.net
    Petter