Nu går det annonsera lokalt på Facebook - Äntligen!

Posted by | oktober 26, 2009 | Sociala Medier | 10 Comments

Det var en mycket trevlig måndagsöverraskning som kom till mig här på morgonen  – nämligen nu är det möjligt att det nu äntligen går att annonsera lokalt i Sverige på Facebook. Äntligen!

Som jag skrivit om tidigare här på bloggen har inte det här gått, men nu är det fullständigt möjligt att söka på städer och sedan välja att annonsera i milradie kring staden. Mig veterligen skedde detta när de gjorde om sitt interface för annonsering och då märkte jag denna trevliga överraskning :).

Det här är någonting extremt efterlängtat som garanterat öppnar upp gigantiska möjligheter för företag att geografiskt segmentera sin annonsering. Tänk er själv att du säljer möbler i Trollhättan: Förut var du tvungen att annonsera mot hela Sverige men nu kan du smalt segmentera mot önskad specifik målgrupp i just Trollhättan.

Som exempel kan du nu annonsera mot följande målgrupp: Kvinnor i någon form av relation som är mellan 30-45 och som bor inom en 25 miles radie kring Stockholm. En väldigt segmenterad målgrupp med 114 480 personer:

Facebook Local Ad

Sen ska vi inte missa att ni nu kan kolla djupgående statistik för varje stad i Sverige, som till exempel att det är 1 461 760 svenska medlemmar på Facebook inom en 50 miles radie från Stockholm centrum, vilket är mer än hälften av alla svenskar på Facebook.

P.S. Jag har inte sett någon nyhet från Facebook eller någon annan sajt om detta utan märkte det själv idag. Det är således mycket troligt att de rullade ut detta tidigare förra veckan.

About Simon Sundén

Jag som skriver här heter Simon Sundén. Är en av grundarna av Lissly. Den här bloggen är privat, men handlar främst om SEO - sökmotoroptimering, gaming, e-sport, sociala medier, PR, internetmarknadsföring och annat smått och gott i denna härliga internetvärld.

  • http://mathiaswiberg.se/ mw

    fast; detta såg jag ju förra veckan och visste inte att detta var något nytt? eller har jag missat något? :)

  • http://www.joinsimon.se Simon Sundén

    @mw Ja, det här är någonting nytt. Det har inte funnits tidigare och det har lagts till nu för Sverige. Jag skrev om det tidigare i juli här: http://www.joinsimon.se/varfor-finns-inte-geografiska-facebook-ads-i-sverige/

    Däremot är jag inte 100 på när de lade till det – det kan mycket väl ha rullats ut redan förra veckan.

  • http://www.luftslottet.se Michael

    Detta var möjligt för minst 2 veckor (13:e oktober) sedan, då jag började experimentera lite med det.

  • http://www.norrlund.com Patrik Norrlund

    Hm, detta är ju bra men förvånad att det inte funnits tidigare. Kunde man inte göra detta på Lunarstorm för typ 9 år sedan?

    Vill minnas en föreläsning med Wilhelm Schottenius, måste varit 2003, och jag undrar om han inte till och med tog Trollhättan som exempel :) Fast milsradie var det nog inte iofs, snarare att välja bland kommuner.

  • Pingback: Nu går det annonsera lokalt på Facebook – Äntligen! « Tobias

  • http://www.lindqvist.com/b/ Nikke Lindqvist

    Det tråkigaste med Facebook-annonserna är trots allt fortfarande annonsörerna. Det tänker på tok för snävt! Jag ser fortfarande bara annonser för håravall, tandblekning, bilar och så skojjarannonserna som frågar om jag måhända är 45 år.

    Mina barn däremot får intressanta annonser om film, musik och konserter.

  • Pingback: Twitternytta (vecka 44) | The Brand-Man

  • Pingback: Shared Items – November 1, 2009 « Emanuel

  • Pingback: Veckan som gick – Vecka 44 « Same Same But Different

  • Pingback: Veckan i länkar (44) « Spektrabloggen