Facebooks 250-filter - hur du kringgår det!

Visste du att Facebook har en spärr/filter som gör att det bara är max 250 av dina vänner/sidor som syns i nyhetsflödet?

Inte? Nej, det är inte så konstigt, för det är en funktion som Facebook rullade ut via deras redesign hösten 2009 som det skrivits väldigt lite om och som många helt missat.

Det som är intressant med detta filter är att den får väldigt stora konsekvenser när man som företag, organisation eller privatperson arbetar med kommunikation och marknadsföring på Facebook. Större än du tror.

Vad är 250-filtret och varför finns det?

250-filtret hittar du längst ned i ditt nyhetsflöde genom att klicka på ”edit options”, eller ”redigeringsinställningar” som det så fint heter på svenska.

Facebook redigeringsinställningar

Facebook Live Feed - Edit Options

Där ser du antalet personer, de du valt att se mer av samt även vad Facebook ser som dina rekommenderade vänner. Du kan om du vill (som jag) öka det här till hur många vänner som helst. [Uppdatering: Som herr Jardenberg klokt påpekar måste du klicka på "Most recent", "Senaste" först för att komma till rätt inställningar]

Facebook 250-filter

Men Facebook är väldigt missvisande här: enligt mina undersökningar gäller 250-filtret även sidor!

Facebook har säkert tagit med 250-filtret för att det inte ska bli för mycket information som skickas ut och att det blir oöverskådligt. Samtidigt säger Facebook att snittet att personer har 130 vänner. I den beräkningen inkluderas samtliga användare, även äldre, och lägg även till att ”Average user is connected to 60 pages, groups and events”. Många användare passerar över 250 väldigt lätt.

Hur många vet sedan om att man kan ändra detta? Min gissning är att ca 99% av alla Facebook-användare aldrig ändrar det här utan låter den här inställningen vara kvar.

Vad får 250-filtret för konsekvenser för marknadsförare?

Jag kan direkt se några direkta konsekvenser för marknadsförare. Vissa delar här har en direkt politisk koppling, men gäller även för organisationer där det sker en dialog mellan varandra samt även i högsta grad för sociala marknadsförare.

1. Organisationsproblemet

”Jävlar vad vi ska sprida ut den här videon som är ironisk mot Anders Borg – kom igen nu alla, låt oss få viral spridning på det!”

Så kan det mycket väl låta i organisationer valrörelsen framöver, men även inom företag. Men eftersom du som aktiv kommunicerar med de inom organisationen (ex. ungdomsförbund) blir det just dessa 250 som ser din video. Det blir ett litet eget nätverk inom nätverket som gör att andra personer utanför inte ser vad som händer inom denna klick.

Spridningen av videon blir medioker – för det är bara ert lilla ungdomsförbund som ser videon i nyhetsflödet – inte de 400 andra vänner du har.

2. Beatrice Ask-syndromet!

”Äh, skit i de andra – de på Facebook gillar ju verkligen mitt förslag om färgglada kuvert”

Beatrice Ask profilbild Facebook

Beatrice Ask är nog den minister som är mest aktiv på Facebook i Sverige. Det är nästan som en blogg hon har, men det är inriktad mot hennes 2000+ vänner. Eftersom personer har ett 250-filter blir det bara de som har en kontinuerlig dialog med henne som ser hennes uppdateringar och kommenterar. Automatiskt blir det hennes lojala anhängare.

Eftersom hon samtidigt bara ser 250 personer i sitt flöde ser hon även bara dessa lojala anhängare och partister – kritiken når inte fram till henne i Facebook-bubblan.

3. Din nyskapade sida kan snabbt dö ut

Även om du har 2000 personer som gillar din sida så är det med det här filtret inte per automatik 2000 personer som ser vad du uppdaterar. Det här kan få stora konsekvenser när du vill nå ut med budskap. Till en början när någon går med i en sida ersätter din sida någon av personens 250 vänner/sidor.

Men ju fler vänner en person får och ju fler sidor denne gillar är det en stor risk att det blir din sida som ryker.

4. Du kommunicerar med de impopulära

Det är bara att inse att precis som i plugget är det vissa personer som är lite coolare, mer populära och har bättre spridningseffekt än andra. För ju fler vänner en person har desto svårare är det att komma igenom detta flöde och falla ur därifrån.

Du riskerar helt enkelt att kommunicera med de som har färre än 250 vänner/sidor. De supersociala missar du helt och inte för att vara dryg – du riskerar kommunicera med ”losers”.

Vad ska jag göra då?

Givetvis finns det saker som man kan göra här för att komma kring den här problematiken med 250-filter. På ett sätt kan man till och med se det som en möjlighet då du kan ta täten och arbeta bättre än dina konkurrenter.

1. Plocka bort filtret själv

För att kunna bli en supersocial Facebook-marknadsförrare funkar det inte att bara ha kontakt med dina medarbetare på jobbet eller folk du känner i reklambranschen som hänger på DDBar.

Plocka bort filtret för att se vad omvärlden säger och inte enbart dina lojala vänner!

2. Bli supersocial och börja kommunicera

Vill du vara en användare som slår igenom på Facebook och vill få spridning på det du själv sprider är det viktigt att du blir en social person själv. Genom att nå igenom detta filter gäller det att du blir en av de 250 vänner som dina vänner ser i sitt flöde. Är du inaktiv riskerar du snabbt att halka bort och inte synas bland dina vänner.

Vill du spridas på Facebook är det bara att sätta igång och bli supersocial!

3. Uppdatera din Facebook-sida kontinuerligt

Det finns inga ursäkter att ha en inaktiv Facebook-sida som inte uppdateras. För att komma igenom filtret har du mycket större möjligheter att hålla kvar användarna om du kontinuerligt uppdaterar och kommunicerar med de som gillar din sida.

Kan låta basic, men med 250-filtret blir det än viktigare.

4. Var aktiv vid lansering av en sida!

Det här är superviktigt. Du slåss om uppmärksamheten med en persons heta dejter, föräldrar, vänner, den snygga grannen, coola fotbollskillen.

När en sida lanseras blir det då extra viktigt att ha fullt drag på sidan för att komma igenom detta flöde – för det är just här som man inte får tappa användarna. Är du en gång borta från användarnas nyhetsflöde är det extremt svårt att komma tillbaka!

5. Kartlägg de superpopulära på Facebook

Marknadsföring på nätet handlar ofta om att nå de populära personerna för att slå igenom stort. Du vill alltid nå de starka bloggarna, stora ”influencers”, populära personer på Twitter.

Exakt samma sak gäller på Facebook, så se till att skapa en vän-lista på Facebook med de som är de viktiga personerna med många vänner som är viktiga när det gäller att kommunicera ut viktiga budskap och se sedan till att aldrig glömma att kommunicera med dessa personer.

6. Skicka uppdateringar till de som gillar din sida

En möjlighet om du har en Facebook-sida är att skicka uppdateringar till alla de som är fans gillar din sida. På det här sättet når du alla, även de som inte ser din sida pga. 250-filtret. Via det kan du aktivera dem igen så att du återigen blir en av de 250 lyckliga.

About Simon Sundén

Jag som skriver här heter Simon Sundén. Är en av grundarna av Lissly. Den här bloggen är privat, men handlar främst om SEO - sökmotoroptimering, gaming, e-sport, sociala medier, PR, internetmarknadsföring och annat smått och gott i denna härliga internetvärld.

  • oskar

    ”De supersociala missar du helt och inte för att vara dryg – du riskerar kommunicera med ”losers”.”

    Eller med folk som har riktiga liv med riktiga vänner.

    • http://www.joinsimon.se/ Simon Sundén

      Jag visste väl att jag skulle få en kommentar om just den meningen :). Återgår vi till saken kan jag inte alls hålla med när du insuinerar att personer som har över 250 vänner/sidor inte är ”folk som har riktiga liv med riktiga vänner.”

      Det finns väldigt många som har över 250 vänner idag på Facebook och kikar man på ungdomar i synnerhet är det troligtvis mer vanligt att ha över 250 vänner än färre.

      • oskar

        Visste väl att du visste det, men eftersom du skrev om det så många gånger kunde jag inte låta det passera :) Min poäng var väl (såklart) bara att antalet vänner på Facebook känns som en rätt dålig måttstock på hur social/populär man är, och inte att insinuera motsatsen.

        Kan säkert vara så att de med färre fb-vänner lättare tar till sig vad andra skriver eftersom de har färre att följa…men valet är ju inte antingen eller mellan dessa grupper.

      • http://www.joinsimon.se/ Simon Sundén

        Jag kan hålla med dig om att antal vänner inte ett perfekt sätt att mäta hur social/populär man är, men det är trots allt en liten indikator – har personen 10 vänner eller 1000?

        Sen håller jag till 100% med dig om att valet inte är antingen eller mellan dessa grupper – därav blir det då en stor problematik med 250-filtret – för den utesluter just en viktig grupp – de med många antal vänner.

  • http://jardenberg.se/ Joakim Jardenberg

    Psst, efter att fått frågan på annat håll tidigare, du borde kanske påpeka att man måste välja ”Most Recent” och inte ”Top News” för att få tillgång till rätt settings.

    Bra du puffar för det här!

    • http://www.joinsimon.se/ Simon Sundén

      Tack! Har förtydligat inlägget nu, givetvis med cred till dig ;)

  • http://twitter.com/wendels Wendels

    var på det här när det hände… men hade helt glömt bort det!!
    tack för ett toppen inlägg och för påminnelsen.

  • Pingback: Beta Alfa » Blog Archive » Noterat 2010-05-11

  • http://olof.nu Olof

    Oj oj detta med 250-filtret var nytt för mig. Riktigt bra att du tar upp det så att de som har väldigt många vänner får ut allt. Själv har jag inte kommit upp så långt än. :)

  • Pingback: jardenberg kommenterar – 11 May, 2010 | jardenberg unedited

  • http://emanuelkarlsten.se Emanuel Karlsten

    Tog mig tid att läsa nu. Bra upplyst! Hade ingen aning om det här.
    Men 5:an gäller väl bara sådana som Ask, tyvärr.
    Som sidägare (hjälp vilka brister facebook har i sitt lingo) är väl enda lösningen att se till att uppdatera med så hett material som möjligt.
    Som vanligt då, alltså.

    • http://www.joinsimon.se/ Simon Sundén

      Stort tack, Emanuel!

      Jag vet dock inte vad du menar att 5:an (5. Kartlägg de superpopulära på Facebook) bara skulle gälla sådana som Ask? Varför då egentligen?

      • http://emanuelkarlsten.se Emanuel Karlsten

        Jag tänker mest på att det är omöjligt att ta reda på ”superpopulära” med page.
        Hur menar du att man ska kartlägga dem?

      • http://www.joinsimon.se/ Simon Sundén

        Jag förstår vad du menar, men det är klart det går att kartlägga sina fans – det kräver bara lite kreativt tänkande och skills :)

        1. Det går ganska lätt att få fram alla som gillar en sida och vilka de är med användarnamn och ID
        2. Se till att kolla upp dessa via verktyg och se hur många vänner de har. (går även att se många andra saker med Open Graph API)
        3. Du har en fantastiskt trevlig lista över ”superpopulära” :)

        Jag är faktiskt redan med i ett projekt där vi hämtar hur många vänner varje person har som skriver ett visst statusmeddelande osv. så jag vet att det fungerar i praktiken.

      • http://emanuelkarlsten.se Emanuel Karlsten

        Oj, har ni samlat den faktan i ett externt program?

      • http://www.joinsimon.se/ Simon Sundén

        Inte direkt ”program” – utan snarare en databas där du sedan kan hämta informationen. :)

  • politweeter

    Väldigt intressant artikel. Facebook blir svårare och svårare att få kontroll på vad som visas/inte visas och här ser man hur facebook väljer att hantera informationflöde för de som nyttjar deras tjänst mest – ett filtercensurerande som väger fb-vänners påverkan.

  • Pingback: Lästips 12 Maj – 2010

  • Mats

    Man lär sig något varje dag – tack för bra info!

  • staffanlind

    Bra inlägg, Facebook har en hel del luriga funktioner som inte alltid är så bra. Som företag handlar det om att ha rätt sorts vänner som man kommunicerar med på Facebook, inte hur många man har.

  • http://www.elodiemusic.com Elodie

    Skitbra artikel!

    Hade ingen aning om detta filter, har länge undrat varför jag missat vissa personer’s uppdateringar och varför vissa påstår att de aldrig ser mina uppdateringar.

    Ska sprida kunskapen! =)

  • http://www.conne.nu Konrad Burman

    Där ser man… hade inte läst om det här tidigare, men man lär så länge man lever :)

  • simon

    hur tar man bort filtret?

    • http://www.joinsimon.se/ Simon Sundén

      Hej, det står lite längre upp i inlägget hur du plockar bort filtret. Kolla på det och återkom om det är några frågetecken!

  • evakronfalt

    Läste det här för ett tag sedan och tyckte så klart det var super – hade ingen aning om den där inställningen. Kanske är jag lite trög, men jag skulle i alla fall vilja fråga: är det så att de 250 vars uppdateringar jag ser, är de ”enda” som ser mina uppdateringar?

  • http://myworld.se Henrik

    Bra genomgång av 250 filtret. Jag märker att man bara ser/syns för de man har kontinuerlig kontakt med men visste inte riktigt hur denna urskiljning gjordes.

  • http://mattiasgronborg.com Mattias Grönborg

    Läst detta tidigare men jag måste faktiskt säga att du skrev det bäst. Bra bloggat!

  • Kalle

    Hur kan jag se hur många vänner jag har på FB ? (och ev grannen ?)