Economist.com säljer PR8-länkar

Posted by | april 22, 2008 | Sökmotorer, Sökmotoroptimering | 6 Comments

Ibland undrar man hur vissa större bolag tänker? Via Dave Naylor i UK hittar jag att den välrenommerade tidningen Economist öppet säljer länkar på sin huvudsajt (PR8) under såkallat ”Classified ads”. Sökmotorvänlig text – ja allt enligt skolboken om man vill köpa länkar.

Economist.com classified adsDet är otroligt riskabelt för tidningen i sig att riskera straff från Google genom att de säljer länkar i sökmotoroptimerings-syfte, speciellt om man har ett såpass gott rykte.

Som det har varit bekräftat tidigare så vet Google säkert redan om dessa köpta länkar. Själv tror jag även att efter höstens tillslag från Googles sida mot just köpta länkar så kommer de att hålla extra koll på större tidningar och sajter som säljer länkar utifrån SEO-syfte utan nofollow-tag.

Det är bara att vänta och se innan de officiellt slår till. Ska bli intressant att se hur det går för de bolag som köpt länkar där samt även Economist själva. Kan mycket väl bli så att Google slår till hårt…

About Simon Sundén

Jag som skriver här heter Simon Sundén. Är en av grundarna av Lissly. Den här bloggen är privat, men handlar främst om SEO - sökmotoroptimering, gaming, e-sport, sociala medier, PR, internetmarknadsföring och annat smått och gott i denna härliga internetvärld.

  • http://www.marcuswestberg.se Marcus WestberG

    Good old PR links. men seriöst, finns det något stort företag som blivit straffat en längre tid av Google??
    Det handlar oftast om fjantiga temporära straff. Google kan inte plocka bort vilket företag de vill..

  • http://www.webpal.se/blogg/ Niklas Olsson

    Känns som om Google varnar innan de slår till när det gäller en så pass stor site.. Är Economist ens själva medvetna om att de gör något lurt?

    Skulle nog chocka dem rejält om Googletrafiken en dag bara försvann :)

  • http://www.joinsimon.se Simon Sundén

    Marcus, jodå – de kan plocka bort företag som inte sköter sig, de kastade ut BMW som sedan rättade till sig och kom tillbaka. Där statuerade Google ett ganska tydligt exempel, men då handlade det iofs. inte om köpta länkar.

    När det gäller ex. Daily Stanford som Google slog till mot i höstas eftersom de sålde länkar, så ligger deras PR fortfarande mycket lågt efter det.

    Hur det ligger till för de företag som köpt länkar från Economist.com så ska det bli intressant vad som händer. Det enda jag sett hittills är att sajter droppar rejält i sökresultaten, men kommer tillbaka efter de satt nofollow på sina köpta länkar.

  • Pingback: Economist.com - första smällen | joinsimon.se

  • Pingback: Economist.com rättar till sina länkar | joinsimon.se

  • Pingback: Bloggtoppen & Glosboken får sin PageRank sänkt | joinsimon.se