Definition av Sökmotoroptimering (SEO)?

Posted by | maj 22, 2008 | Sökmotoroptimering | 4 Comments

När vi ändå är igång och pratar olika SEO-begrepp och ordlistor är det på plats att tipsa om ett grymt bra blogginlägg där bloggaren Shoemoney mailat flera kända personer inom SEO-branschen på deras beskrivning av SEO; sökmotoroptimering. Svaren är faktiskt riktigt intressanta och belyser olika tolkningar av begreppet sökmotoroptimering. Bästa svaret enligt mig är Rand Fishkins utförliga svar:

”SEO is the combination of tactics and strategies, including, but not limited to, optimization of information architecture, usability, content focus, audience targeting, design, development, keyword research, keyword placement, link building, social media marketing and any other online or offline branding/marketing elements that support the goal of receiving more traffic from search engines.” – Rand Fishkin

Andra korta varianter på svar är bland annat Neil Patel & Marcus Tandler:

”Search engine optimization (SEO) is the art of understanding search engines and and using that knowledge to make a website rank high on search engines.” – Neil Patel

”The practice and methods of improving a website´s ranking in the organic results of searchengines.” – Marcus Tandler

Väl värt att påpeka är att SEO på engelska också är förkortning på en person som jobbar med sökmotoroptimering, därför har vissa personer svarat på vad en SEO-are är för någonting snarare än begreppet sökmotoroptimering. Efter att ha läst igenom alla dessa lysande svar har jag uppdaterat ordlistan med en ny, beskrivning av just sökmotoroptimering:

”Förkortning på det engelska begreppet Search Engine Optimization, sökmotoroptimering på svenska. Benämning på den process som ökar trafiken till en sajt genom att öka sina placeringar på sökmotorerna. Arbetet med SEO är kombinationen av taktik och strategier som bl.a. inkluderar optimering av innehåll, utveckling & teknik, användarvänlighet, målgruppsanpassning, design, nyckelordsforskning, nyckelordsplacering, länkbygge, social & viral marknadsföring och andra online & offline-aktiviteter som syftar till ge mer avkastning i form av ökad organisk trafik från sökmotorer.”

Bra beskrivning eller suger den?

[Uppdatering 26/5 22:40] Efter att fått synpunkter från Per Axbom har jag nu ändrat texten. Tack för rättelserna Per!

About Simon Sundén

Jag som skriver här heter Simon Sundén. Är en av grundarna av Lissly. Den här bloggen är privat, men handlar främst om SEO - sökmotoroptimering, gaming, e-sport, sociala medier, PR, internetmarknadsföring och annat smått och gott i denna härliga internetvärld.

  • http://http.//www.axbom.se Per Axbom

    Bra beskrivning tycker jag. Bra idé att ställa frågan eftersom det även kan ge en ganska klar bild av sättet företaget arbetar på.

    Ändra till ”Benämning på den process som ökar trafiken till en sajt genom att öka dess placeringar på sökmotorerna.”

    …och lägg till ett c så det blir ”utveckling”

    Då blir det klockrent! Jag är bara aningen allergisk mot termen användarvänlighet, men ibland så passar den bäst i dylika beskrivningar.

    /Pelle korrläsare ;)

  • http://www.joinsimon.se Simon Sundén

    Tack för synpunkterna Per! Bra att ha någon som korrekturläser! Ibland slinker det dit felaktigheter som man knappt kan se själv =).

  • http://www.sokmotorkonsult.se Magnus

    Tycker att den sista definitionen kan anses smal. Det kan vara optimering trots att det inte ger fler besökare. Exempelvis har jag haft kunder som tyckt det varit jobbigt att direkt efter deras site i resultatet om man googlat deras namn var en site som talade illa om dem. Att knuffa ut den ur resultatet ger ju inte mer trafik men nog kan man kalla det sökmotoroptimering.

  • http://www.joinsimon.se Simon Sundén

    Du har faktiskt helt rätt Magnus. Jag har också fått den frågan ett par gånger och det är på sätt och vis en form av sökmotoroptimering.

    Ska spåna vidare på en uppdaterad definition…