7 steg för att titulera dig "sociala medier expert"

Posted by | februari 28, 2010 | Sociala Medier | 26 Comments

Så här på söndagen är det dags för ett lite ironiskt blogginlägg. Vad passar då inte bättre än att driva lite med ”sociala medier expert”-fenomenet och hur en sådan titel fungerar i praktiken?

7 enkla steg för att titulera dig ”expert på sociala medier”

1. Skapa en expert-profil på Twitter

Skapa en tydlig profil där du kallar dig någonting i stil med ”social media”, ”social media consultant”, ”social geek” eller någonting annat som känns bra och trevligt i sammanhanget.

2. Skapa en ”jag skriver det alla andra redan skrivit”-blogg

Skapa en blogg där du återskriver det engelska personer och sajter tycker och tänker. Har Jyri Engström sagt någonting intressant? Ja, då tycker du minsann likadant. Har någonting fått väldigt mycket uppmärksamhet på Mashable – håll med.

Viktiga ord att hela tiden skriva om är ”öppenhet”, ”transparens” och ”konversation” (förväxla inte detta ord med konvertering – då kommer det bli jobbigt för dig)

Se sedan till att länka till allt och alla inom sociala medier i Sverige så de får upp ögonen för din blogg.

3. Följ alla som postar nåt om webb, sociala medier etc.

Starta med en följ-frenzy och börja följa allt som får ut sig en tweet. Gå in på kända sociala medier-personer och se vilka listor de har skapat samt vilka listor de är med i och börja sedan konsekvent följa alla där. Har du tur får det upp din follower-count.

Skulle inte det räcka så välj ut 30 personer som är sociala medier-personer som följer många och följ alla de följer.

4. Följ alla som följer dig!

Det spelar ingen roll ifall det är Sonny Svensson från Vetlanda som skriver om traktorer, eller storspammaren Avinash Kampaloupour. När du får ett mail om att någon följer dig så är det turbo-mode för att följa tillbaka.

Du vill inte riskera att de kör en automatisk ”unfollow” bara för att du inte följer dem. Följ, följ, följ!

5. Posta länkar som aldrig förr

Det viktiga här är att ha källor som varenda annan jäkel läser och börja sedan med att ReTweeta och posta länkar från dem. Följande sajter är lite som bibel-sajter inom sociala medier-sfären så du kan börja med dessa:

Lägg där till några svenska bloggkällor:

Äh, vaffan – när ni ändå är igång: ReTweeta allt från samtliga nominerade i YABA inom kategorierna marknadsföring, media samt teknik! Plocka bara bort de som inte direkt handlar om sociala medier så har du en fantastisk mix.

Det spelar ingen som helst roll om det är helt läsarundersökningar som ”HTML5 knocks out Flash in poll” - det ska ReTweetas!

6. Börja stalka diskutera med @ hela tiden

Går det inte så bra med din follower-count, se då till att ReTweeta lite mer och var med i diskussionerna med @. Det spelar ingen större roll om inte har 100% koll på allting alltid – på 140 tecken går det komma undan med det mesta.

7. Gå på varenda sociala medier-mingel som anordnas

Säg till pojkvännen att du har lite problem att vara hemma på kvällarna – du måste gå på mingel och konferenser framöver.

Är det webb-tisdagsöl så ska du vara där. Social Media Lunch – jajamensan! Disruptive Media-konferens – tuppen ja! Var du inte på SSWC förra året – ligg då och tryck på F5 för att säkra dig själv en plats till SSWC 2010.

Lägg till personer på Facebook som du följer på Twitter och snart kommer du få Event-inbjudningar. Tacka slaviskt ja till allting.

När du väl är på plats är det givetvis viktigt att profilera ut ditt Twitter-namn. Sätt det gärna som en sticker på datorn eller din mobiltelefon så att hela världen ser att ”Det är ju du som ReTweetar allt jag skriver”.

Grattis, nu kan du titulera dig: ”expert på sociala medier”

Vid det här laget kanske du följer 3000 personer och själv bara har 2000 followers. Det spelar dock ingen större roll – du har många followers och kan börja titulera dig som expert på sociala medier inom ditt företag.

Säg sedan detta till din chef på reklambyrån så han kan börja sälja in dyra konsulttimmar hos företag: ”Anders har ju 2000 followers på Twitter, han är en expert på sociala medier. Ni behöver en Twitter-strategi, kostar bara 230 000:-”.

[Blogginlägget är skrivet med mycket ironi]

About Simon Sundén

Jag som skriver här heter Simon Sundén. Är en av grundarna av Lissly. Den här bloggen är privat, men handlar främst om SEO - sökmotoroptimering, gaming, e-sport, sociala medier, PR, internetmarknadsföring och annat smått och gott i denna härliga internetvärld.

  • http://www.gamsun-media.se Magnus Lundin

    Hahaha! Dagens största skratt går till ditt inlägg Simon! Så fruktansvärt ”realistiskt ironisk”!

    Några grejer man kan komplettera med;

    - Sluta helt att prata vanlig svenska, utan allt ska bygga på engelska termer som sedan böjs till svenska. Ex. Adda, dm:a, recommenda.
    - Skapa konton på varenda socialt nätverk som finns i världen och lägg upp samtliga dessa på alla dina kontaktsidor. Allt från Biznik och Konnects till indiska Bigadda ska täckas upp.
    - Klaga på precis allt som gammelmedia skriver. Allt är lögn. Det är nymedia som sitter på sanningarna.
    - Tala om dig själv i Tredjeperson. I ALLA sammanhang.
    - SEO, COV och ROI är ord som skapar omedelbar kräkreflex och som absolut inte hör hemma i samma mening som Social Media.

    Grymt inlägg Simon!

    Vänligen,
    Magnus

  • Pingback: Det går inte förstå vidden av oändlighet « MonaWallin

  • http://jesperastrom.com/about Jesper Åström

    Fan.. åt du också sen frukost idag? Jag skrev till och med en rap battle mot Mark Zuckerfucker innan jag fick i mig första frukostmackan.. :) hehe..

  • http://cafe.se/viktor Viktor BK

    Mycket bra. Men det absolut bästa är ju att posten fått 12 retweets… Meta-ironi!

  • Pingback: Kort från Digitalpr.se-2010/02/28 « Strandh.DigitalPR

  • http://www.patriks.nu Patrik

    Humor på hög nivå! :)

  • http://www.sem-larenholtz.se Nicklas Larenholtz

    hmmpfff, ska man sucka över situationen eller erkänna rakt ut att ordet ”ironi” bör bytas ut med ”så här är det, take it ore leave it”. Joakim Jardenberg har rätt i det han säger.

    ha!!! Där har vi det, skriv det andra redan har skrivit.

  • Pingback: jardenberg kommenterar – 2010-03-01 | jardenberg unedited

  • Homer Simpson

    It’s funny ’cause it’s true

  • http://norrlund.com Patrik Norrlund

    Haha, grymt kul, och sant. Saknar dock illustrationer i ”How to suck at Facebook”-anda… ;)

  • http://www.designstrategen.se martin

    underbart att läsa ett humoristiskt inlägg i den annars gravseriösa uppsjö av rekommendationsinlägg gällande sociala medier. mer sånt!

  • Ludophile

    Du glömde steg ett: särskriv din egen titel.

  • Anders

    Kul läsning, helt klart. Lite nyfiken på om du åxå känner dig som en Social Media expert?

  • http://www.nilssonlee.se/ Jonas Nilsson

    underhållande då det delvis är sant :D

  • Pingback: Sanningen bakom sociala medier experter?

  • http://www.joinsimon.se Simon Sundén

    @Anders Jag hymlar inte med och säger att jag är riktigt duktig när det gäller kommunikation som sker inom sociala medier, men jag kallar mig inte för ”expert på sociala medier”.

    Strateg, konsult är mycket bättre benämningar. Men mer om just detta i en uppföljningspost.

  • Pingback: Varför ”sociala medier-expert” är en så dålig titel | Joinsimon.se

  • http://www.familjen.se Johan Helander

    Ha ha… bra inlägg. Glöm heller inte att lägga till något om ”lever/brinner för kommunikation och sociala medier” i olika presentationer.

  • SME

    Från vem?
    Framgångshändelser kan vara allt från att en användare registrerar sig för ett nyhetsbrev på din webbplats till att ni får en follower på Twitter. Varje framgångshändelse ges ett visst värde. Och det sammanlagda värdet på framgångshändelserna visar om det går bättre för dig idag än igår.

    Honesty hjälper till att definiera din affärsstragegis KPI:er. Här rekommenderar vi att du delar upp valda nyckeltal i lätt mätbara framgångshändelser som vi sedan optimerar på webben.

    Sälj in det dyrt!

  • Wikipeter

    Simon: jag tror du ironiserar detta inlägg av IDG, har i alla fall svårt att inte se det ironiska i detta inlägg ställt mot ditt.

    http://capdesign.idg.se/2.990/1.296151/bli-stor-pa-twitter

    Säkert skrivet av en en sociala medier expert

  • http://www.joinsimon.se Simon Sundén

    @Wikipeter Tack för länken! Jag hade faktiskt inte läst den artikeln innan.

    Nu blev det plötsligt nästan än mer roligt! :)

  • Pingback: Veckans länktips – Vecka 9 | Andreas Eriksson - Baronen

  • http://www.sokmotoroptimering.nu Sökmotoroptimering

    ”Skapa en blogg där du återskriver det engelska personer och sajter tycker och tänker.”

    Host, harkel, här har vi ett exempel:

    Bluehat SEO skriver 04 Nov 2008 ”How To Overthrow A Wikipedia Result”

    Sokmotorkonsult skriver 06 oktober 2009 ”Så klår du Wikipedia”

  • Tord Sand

    @Simon, detta var verkligen något som får mig att skratta, du skriver otroligt bra måste jag säga.
    En snygg blogg med, kommer att kika in mer då tillfälle ges för att hämta inspiration.
    Ha det gott!

    -Tord c”,)

  • http://www.semediavision.se Daniel

    Kul inlägg, vissa saker måste man ju bara le åt för att man känner igen sig. Men samtidigt tar det bort fokus på att Sociala Medier kan vara ett kraftfullt verktyg om det används rätt. Eller?

  • http://twitter.com/Dubblingsleken Daniel Matsson

    Och jag som är ny till Twitter. Hjälpsamt!

    :)